Co się lepiej opłaca – jazda skuterem spalinowym czy elektrycznym? Będziesz zaskoczony!
Miłośnicy jazdy na skuterze od dawna mają duży dylemat. Postawić na model spalinowy, czy lepiej kupić jednoślad elektryczny? Decyzja nie należy do najłatwiejszych, ponieważ oba pojazdy mają zarówno swoje zalety, jak i wady. Co jest tańsze w eksploatacji? O który skuter łatwiej zadbać? Czy elektryczny jest najlepszą opcją ekologicznego transportu? Sprawdź!
Jeśli szukasz więcej porad i informacji, sprawdź także zebrane w tym miejscu artykuły o polecanych produktach.
Z tego artykułu dowiesz się:
Skuter spalinowy kontra elektryczny – zobacz, który jest tańszy!
Który skuter jest tańszy w użytkowaniu – spalinowy czy elektryczny?
Na pewno wiele razy zastanawiałeś się nad tym, co jest tańsze w eksploatacji – skuter spalinowy czy elektryczny. Zanim przejdziemy do sedna, warto spojrzeć na same ceny skuterów. Nie da się ukryć, że spalinowe kosztują znacznie mniej niż elektryczne – często są nawet o połowę tańsze. Wiele zależy jednak od rodzaju zamontowanej baterii w jednośladzie. Jeśli obie maszyny wyposażone będą w ogniwo kwasowo-ołowiowe, ich cena może być podobna. Trzeba zaznaczyć jednak, że takie skutery mają mniejszą moc oraz zasięg. Rozwijają więc niskie prędkości, przez co nie zawsze sprawdzają się na długich trasach. Lepszą moc i zasięg mają skutery z baterią litowo-jonową. Wyposażone w nią modele są droższe, jednak można pokonać nimi nawet 100 km tylko na jednym ładowaniu. To zasługa nie tylko specyfiki baterii, ale też jej niższej wagi. Jeśli szukasz szybkiego skutera do przemierzania nim dłuższych tras, wybierz model z baterią litowo-jonową.
Nie można oczywiście zestawić ze sobą cen skuterów i porównywać je wyłącznie na tej podstawie. Należy wziąć pod uwagę przede wszystkim koszty późniejszej eksploatacji, aby wiedzieć, z czym będzie się wiązać użytkowanie jednośladu. To bardzo istotne! Może się bowiem okazać, że pełen kosztorys uzyska się po przeliczeniu kwoty zakupu skutera na średnie koszty jego eksploatacji. W użytkowaniu zdecydowanie tańsze są maszyny elektryczne. Paliwo do skutera spalinowego kosztuje teraz ponad 7 zł za litr. Przejazd skuterem elektrycznym to znacznie niższa kwota. Można przebyć na nim ok. 50 km za jedyną… złotówkę! Perspektywa przejechania trasy za takie pieniądze jest co najmniej kusząca. Mimo że kupno skutera elektrycznego nie należy do najmniejszych wydatków, koszt jego eksploatacji zwraca się błyskawicznie.
Zwróćmy jeszcze uwagę na konieczność zasilania skutera. Coś przecież musi go napędzać, żeby można było nim jeździć. Skutery spalinowe trzeba tankować. Elektryczne pojazdy należy z kolei ładować. Różnica jest kolosalna nie tylko pod względem ceny, ale i czasu. Tankowanie paliwa nie jest tanie, ale za to bardzo szybkie – skuter naładujesz do pełna w niecałą minutę. Ładowanie baterii może potrwać z kolei nawet kilka godzin. Pojawia się też problem, mianowicie gdzie zatankować skuter elektryczny na trasie. Spalinowy zasilisz na każdej stacji benzynowej. Z elektrycznym wcale nie będzie tak łatwo. Nie wszędzie znajdziesz punkty, w których doładujesz skuter. Najbardziej pewnym miejscem jest własny garaż lub mieszkanie. Właśnie dlatego przed podróżą powinno się zadbać o to, aby naładować baterię do pełna. Być może w Polsce za jakiś czas pojawi się więcej stacji ładowania? Jeśli popularność skuterów elektrycznych będzie rosła, to bardzo prawdopodobne.
Ceny skuterów w stosunku do jakości
Większość osób wybiera skuter dlatego, że nie chcą konserwować i serwisować samochodów. Trzeba jednak zdać sobie sprawę, iż każdy pojazd tego wymaga. Zarówno auto, jak i skuter trzeba regularnie serwisować. Bez tego jazda może być nie tylko mało komfortowa, ale i bardzo niebezpieczna. Najpoważniejszych konserwacji wymaga skuter spalinowy. Trzeba w nim regularnie serwisować ruchome części, a także wymieniać olej. Pod tym względem wygrywa więc skuter elektryczny. Jego użytkowanie nie jest związane z ciągłym serwisowaniem. Należy też podkreślić, że elektryczne skutery w dalszym ciągu wygrywają ze spalinowymi np. pod względem ekologii. Mimo że silniki spalinowe wciąż są pod tym względem modyfikowane, daleko im do elektrycznych. Jeśli zależy ci na oszczędzaniu środowiska, elektryczny jednoślad będzie najlepszym wyborem.
Jak widzisz, e-skutery wygrywają ze spalinowymi pod wieloma względami. Dlaczego więc ich cena jest dużo wyższa niż spalinowych? Bardzo często różnica między nimi wynosi do 50%! Koszt skuterów elektrycznych to żaden wymysł producentów czy podwyżka ze względu na ekologiczne trendy. Na wyższą cenę wpływa konieczność umieszczania specjalnych komponentów w skuterach elektrycznych. Największy wpływ na cenę ma jednak bateria. Akumulator to serce każdego pojazdu elektrycznego. Właśnie tam znajduje się energia, którą wykorzystuje silnik elektryczny.
Niektórzy utwierdzają się w przekonaniu, że jednoślad spalinowy jest wystarczający. To tańsza opcja, więc wiele osób po prostu nie chce przepłacać. Czy słusznie? Należy pamiętać, że skuter stanowi swego rodzaju inwestycję w przyszłość. Kolejne miasta ograniczają możliwość wjazdu do centrum samochodom i innym pojazdom spalinowym. Tylko czekać, aż w większości miejsc stanie się to zupełnie normalne. Używanie pojazdów elektrycznych kiedyś będzie nie opcją do wyboru, a koniecznością. Warto więc już teraz zacząć przestawiać się na ekologiczne rozwiązania. Nie dość, że jeżdżąc skuterem elektrycznym, oszczędzisz środowisko, to zachowasz też więcej pieniędzy w portfelu. Na paliwie oszczędzić możesz nawet… kilka tysięcy złotych rocznie!
Co się bardziej opłaca – skuter elektryczny czy spalinowy? Wyjaśniamy!
Dlaczego warto jeździć skuterem elektrycznym?
Zwolennicy maszyn spalinowych często zastanawiają się, jakie są zalety pojazdów elektrycznych. Okazuje się, że jest ich całkiem sporo. Poza ceną eksploatacji i pozytywnym oddziaływaniem na środowisko istnieje szereg zalet elektrycznych jednośladów. Spróbujmy wobec tego wypunktować główne plusy poruszania się e-skuterem:
- Krótki dojazd z punktu A do punktu B – mniejszy rozmiar skutera pozwala omijać korki i stojące w nim auta. Jest to zgodne z prawem i jak najbardziej wykonalne. Wymijanie zarówno jadących, jak i stojących samochodów wymaga jednak wprawy. Każdy skuter umożliwia krótki dojazd z pracy do domu i z powrotem. Elektryczny zrobi to jednak taniej i bardziej ekologicznie. Oczywiście to tylko jeden z plusów posiadania jednośladu.
- Jazda po pasie dla busów – wiele polskich miast ma pasy wyznaczone do jazdy dla busów. W większych miejscowościach (tj. Kraków) zezwala się na jazdę po nich również skuterom elektrycznym. Dzięki takiej możliwości można łatwo ominąć zatłoczone pasy na drodze. Zdolność poruszania się po buspasie podniesie wygodę, ale i bezpieczeństwo jazdy skuterem.
- Większe możliwości transportowe – w wielu polskich miastach centra wyłączone są z ruchu samochodowego. Jako że elektryczne pojazdy mają lepszy wpływ na środowisko niż spalinowe, niektóre władze miast pozwalają ich użytkownikom wjazd np. na strefę ograniczonego ruchu. To ogromne udogodnienie. Do wielu atrakcyjnych turystycznie miejsc można bowiem podjechać bezpośrednio skuterem. Doskonałym przykładem jest część ul. Piotrkowskiej w Łodzi przeznaczona dla pieszych.
- Parkowanie w dowolnym miejscu – czy wiedziałeś o tym, że mieszkańcy dużych miast każdego dnia marnują przynajmniej kilkanaście, a w skrajnych przypadkach nawet kilkadziesiąt minut dziennie na parkowanie? Samochodów przybywa, a miejsc parkingowych jest coraz mniej. Dla skuterów nie jest to jednak żaden problem. Zaparkować możesz nim prawie wszędzie – byle nie zastawić bramy lub przejazdu dla samochodów. Warto pamiętać o tym, że parkowanie skuterów elektrycznych w dużych miastach jest darmowe. Należy jedynie nakleić na swój e-skuter specjalną nalepkę.
Dlaczego jeszcze warto jeździć skuterem elektrycznym? Otóż z roku na rok zwiększa się świadomość ekologiczna. Coraz baczniej zwracamy uwagę na to, jak żyjemy. Pragniemy też w jak najlepszej kondycji zachować środowisko dla przyszłych pokoleń. Jednym z ważniejszych kroków w tym celu jest przerzucenie się ze skuterów spalinowych na elektryczne. Chodzi nie tylko o panującą modę na e-pojazdy. Wybranie elektrycznych środków transportu to przede wszystkim troska o dobro nas wszystkich. Jest to również odpowiedź na rzeczywiste potrzeby środowiska. Emisja CO2 skutera spalinowego jest dziesięciokrotnie większa niż w elektrycznym! To chyba wystarczający powód, dla którego warto przerzucić się na e-skutery.
Przygotowanie skutera elektrycznego do codziennej eksploatacji
Przed pierwszą jazdą koniecznie naładuj akumulator. Warto o tym pamiętać i zrobić odpowiednio wcześniej. Pełne naładowanie baterii zajmuje kilka godzin – zwykle od 4 do 8. Czas ładowania uzależniony jest od rodzaju akumulatora. Żelowe są tańsze, ale ich żywotność znacznie krótsza. Bateria litowo-jonowa pozwala na wiele ładowań, bo nawet 1000. Oznacza to, iż jest bardziej żywotna niż pozostałe. Nie wolno dopuścić do sytuacji, że bateria się rozładuje! Gdy już do tego dojdzie, nie zostawiaj jej w tym stanie przez dłuższy czas. Zwlekanie z naładowaniem akumulatora może się bowiem skończyć jego poważnym, a nawet trwałym uszkodzeniem. Nie można też jednak od razu ładować nagrzanego akumulatora. Zawsze powinno się odczekać przynajmniej 30 minut, zanim go naładujesz. W ten sposób przedłużysz żywotność baterii.
Akumulator litowo-jonowy nie przepada za rozładowywaniem. Należy więc nauczyć się podpinania go do wtyczki, gdy bateria spadnie poniżej 25%. Nie powinno się też ładować baterii do pełna. Aby wydłużyć żywotność akumulatora, należy odłączyć od niego zasilanie na poziomie ok. 90%. Błędem jest też przeładowywanie baterii. Jeśli zależy ci na jej długiej żywotności, nie zostawiaj jej wetkniętej do kontaktu na dłużej niż pół doby. Baterię trzeba też odpowiednio przechowywać. Nie można wystawiać jej na upał lub mróz. Najrozsądniejszym wyjściem jest schowanie jej do garażu. Możesz też przechowywać baterię w mieszkaniu, ale w suchym i możliwie chłodnym miejscu. Nie kładź jej w pobliżu źródeł ciepła, zwłaszcza pieca lub kaloryfer! Raz na miesiąc naładuj wyjętą baterię, aby się całkiem nie rozładowała. Rób to wyłącznie z pomocą dołączonej do skutera, fabrycznej ładowarki. Właśnie ona dostosowana jest bowiem do wymagań prądowych akumulatora w skuterze.