Masz tylko 15 sekund, aby… nałożyć maskę z tlenem w samolocie!
Jeśli leciałeś kilka razy samolotem, pewnie znasz procedury bezpieczeństwa. Czy zastanawiałeś się jednak kiedykolwiek, dlaczego w trakcie lotu pojawiają się częste turbulencje? Jakie prawa mają piloci? Dlaczego podczas lądowania zawsze wyłączane jest światło, a maskę tlenową trzeba założyć w maksymalnie 15 sekund? Sprawdź!
Jeśli szukasz więcej porad i informacji, sprawdź także zebrane w tym miejscu artykuły o polecanych produktach.
Z tego artykułu dowiesz się:
Ciekawostki na temat samolotów i latania – czy o nich wiedziałeś?
Częste turbulencje w samolocie? Za 30 lat będzie ich znacznie więcej!
Odnosisz wrażenie, że podczas każdego twojego lotu samolotem dochodzi do przynajmniej kilku turbulencji? Wcale się nie mylisz! Maszynom coraz trudniej latać. Często jest to wina nie tylko warunków pogodowych, ale też globalnego ocieplenia. Do turbulencji przyczyniają się również zanieczyszczenia pochodzące z fabryk i samochodów, które ulatują do atmosfery. Według badania opisanego w czasopiśmie naukowym „Advances in Atmospheric Sciences” wzrost ilości CO2 w powietrzu przyczynia się do poważnych wstrząsów samolotu. Badacze z University of Reading w Wielkiej Brytanii wyliczyli, że za ok. 30 lat liczba poważnych turbulencji wzrośnie nawet o 150%!
Wielu pasażerów nie przejmuje się delikatnymi turbulencjami – zwłaszcza uspokajani oraz instruowani przez załogę samolotu. Nerwowi podróżni nawet lekkie wstrząsy samolotu uważają jednak za coś przerażającego. Co zrobić, żeby w trakcie turbulencji poczuć się bezpieczniej? Zadbaj o poprawne zapięcie pasa! Najwięcej wypadków podczas turbulencji przytrafia się właśnie tym osobom, które nie zapięły pasów bezpieczeństwa.
Brudny pokład i prawa pilota – możesz się zdziwić!
Przed każdym lotem na pokład wchodzi ekipa sprzątająca. Uprzątnięciem samolotu często zajmują się również stewardessy i stewardzi. Przechodzą przez środek kabiny pokładowej z odkurzaczem. Zbierają też duże śmieci i pryskają w powietrze odświeżaczem. Obsługa samolotu ma naprawdę niewiele czasu, aby uporządkować maszynę. Czasami jest to dosłownie kilka minut, aby pozbierać śmieci, uporządkować siedzenia i odkurzyć podłogę, zanim nadejdą kolejni pasażerowie. Samoloty prawie cały czas są w ruchu. Właśnie dlatego stoliki, oparcia foteli czy przyciski przeciera się tylko okresowo. Koce i poduszki wymienia się na nowe jedynie podczas dłuższych postojów.
Jeśli chcesz ustrzec się przed bakteriami, lepiej nie wkładaj rąk do kieszeni siedzenia naprzeciwko. Wiele bakterii potrafi przeżyć nawet przez kilka dni. Kto wie, co znajdowało się wcześniej w tej kieszeni? Nie korzystaj też z kocyków, jeśli nie są zapakowane w plastikowy worek. Używaj swoich słuchawek, nie tych z samolotu. Nie pij wody z łazienki! Żyją w niej pasożyty odporne na środki czyszczące. Na pokładzie nie ma co liczyć na doskonałą świeżość i czystość. Ba, można śmiało powiedzieć, że samolot jest prawdziwą „wylęgarnią zarazków”. Zanim wsiądziesz na pokład, do bagażu podręcznego koniecznie spakuj żel antybakteryjny i chusteczki.
Warto wspomnieć jeszcze o prawach pilota. Niektórym na pewno wydadzą się wręcz absurdalne. Po zamknięciu kabiny samolotu to on staje się najważniejszą osobą na pokładzie. Pilot przejmuje władzę absolutną. Dosłownie! Gdy którykolwiek z pasażerów będzie zachowywał się w sposób zagrażający innym, kapitan samolotu może wypisać mu mandat za wandalizm. Może również kogoś aresztować i zarządzić międzylądowanie, żeby oddać tę osobę policji. Największym priorytetem kapitana jest bezpieczeństwo pasażerów podczas całego lotu. Co ciekawe, to nie koniec kapitańskich praw! Może on również sporządzić i podpisać prawomocny testament, gdy na pokładzie ktoś umiera. Czasami zdarza się też, że pilot udziela pasażerom ślubu.
Fakty na temat latania samolotem – nie każdy pasażer o nich wie!
90 sekund na ucieczkę, 15 sekund na założenie maski z tlenem
Czy wiedziałeś o tym, że potrzeba zaledwie 90 sekund, aby samolot zajął się ogniem? Na ucieczkę z płonącego pokładu jest zatem tylko półtorej minuty. To naprawdę moment. Jeśli myślisz, że właśnie dlatego trzeba siedzieć przy drzwiach awaryjnych, możesz się mylić. Należy być realistą – komu uda się w 90 sekund otworzyć drzwi, gdy wszyscy zaczną panikować? Warto też wiedzieć, że każdy z nas ma zaledwie 15 sekund, aby nałożyć na twarz maskę tlenową. Przy każdej instrukcji bezpieczeństwa przed lotem załoga informuje pasażerów, jak używać maski tlenowej. Gdyby zaszła potrzeba, pasażerowie muszą bowiem sami poradzić sobie z jej założeniem. Nie rób zdjęć widokom za oknem i nie słuchaj muzyki, gdy trwa instruktaż. Inaczej nie będziesz wiedział, jak zachować się w razie konieczności założenia maski. Nie bez powodu stewardessy mówią o tym, żeby najpierw nałożyć maskę samemu, a dopiero później dziecku. Jeśli nie zdążysz tego zrobić, zemdlejesz. Wówczas nie pomożesz już nikomu! Tlen w masce wystarcza na ok. 12 minut od momentu jej założenia. To czas, kiedy pilot powinien wylądować w miejscu, gdzie będzie można oddychać normalnie. Sprawdź także ten artykuł z poradami, jak spakować walizkę do samolotu.
Co ciekawe, podczas lądowania w kabinie samolotu wyłączane są światła. To dlatego, że w razie ewakuacji ludzie przyzwyczają oczy do półmroku. Gdzie w samolocie jest najbezpieczniej? W razie poważnego wypadku największą szansę na ocalenie mają pasażerowie siedzący najbliżej wyjścia. Zanim pójdziesz spać, policz, ile rzędów masz do pokonania, aby dostać się do drzwi. W razie dymu i ograniczonej widoczności będziesz już wiedzieć, gdzie dokładnie się kierować. Kiedy w samolocie jest najbardziej niebezpieczne? Wcale nie podczas burzy! Czasami zdarza się, że błyskawice trafiają w maszynę – jednak kończy się tylko na błysku i głośnym trzasku. Zdecydowanie niebezpieczniejsze są ptaki, które mogą wlecieć do silnika i go zniszczyć. Podczas lotu niebezpiecznie bywa też przed lądowaniem i po starcie. Właśnie wtedy miało miejsce ok. 80% dotychczasowych katastrof lotniczych. Mimo to, samolot wciąż uznawany jest za najbezpieczniejszy środek transportu.
5 ciekawostek o samolotach, których nie znałeś!
- Podczas startu i lądowania należy wyłączyć wszystkie urządzenia elektroniczne, a przez cały lot korzystać z nich w trybie samolotowym. Gdyby większość osób tego nie zrobiła, fale emitowane ze smartfonów mogłyby zakłócić pilotom prawidłowy odczyt wysokości.
- Piloci potrafią zasnąć w kokpicie podczas lotu. Zdarza im się też obudzić i zauważyć, że drugi kapitan (piloci zawsze latają w parach) też ucina sobie drzemkę. Warto wiedzieć, że piloci okresowo pytani są o to, z kim… nie chcą latać. Wspólna praca pilotów, którzy się lubią i potrafią ze sobą współpracować, to podstawa bezpieczeństwa.
- Opony samolotu wypełnione azotem, ponieważ jest niepalny i niewrażliwy na różnice temperatur. Po lądowaniu samolotu usuwane są ślady opon. Zostająca na pasie guma zmniejsza przyczepność kół, a to doprowadzić mogłoby nawet do wypadnięcia maszyny z pasa!
- Skrzydła samolotu mają ogromne znaczenie. Znajdują się w nich zbiornik paliwa i silniki. W silnikach są specjalne ładunki wybuchowe. Gdyby doszło do pożaru silnika, jeden z ładunków rozerwie obudowę, a system gaśniczy zacznie swoją pracę, aby ugasić płomienie.
- Okna samolotowe zrobione są z trzech warstw syntetycznej żywicy. Każda jest bardzo odporna i wytrzymała. Najtrwalsza jest zewnętrzna i środkowa. Wewnętrzna odgrywa rolę awaryjną.