Jak napisać ogłoszenie krok po kroku? Oto praktyczny poradnik
Ogłoszenie to nie tylko kupię czy sprzedam, lecz także zawiadomienia o imprezach, informacje o zgubieniu czy znalezieniu rzeczy lub zaginionych zwierząt. We wszystkich przypadkach warto wiedzieć, jak napisać ogłoszenie, aby było skuteczne i spotkało się z dużym odzewem. Przykłady dobrych ogłoszeń są krótkie i zawierają wszystkie niezbędne informacje w jak najbardziej zwięzłej formie. Doradzimy, jak zredagować ogłoszenie, tak aby spotkało się z zainteresowaniem potencjalnych odbiorców.
Jeśli szukasz więcej informacji i wskazówek, sprawdź także zebrane w tym miejscu artykuły z praktycznymi poradami.
Z tego artykułu dowiesz się:
Jak napisać ogłoszenie
Jak zredagować ogłoszenie, tak aby przyciągnęło uwagę zainteresowanych
Ogłoszenie oznacza krótkie przekazanie informacji potencjalnym zainteresowanym, tak aby skłonić ich do pożądanej reakcji. Do niedawna ogłoszenia ukazywały się w gazetach. Obecnie coraz częściej ogłoszenia umieszcza się w Internecie, na portalach ogłoszeniowych. W obu wypadkach forma ogłoszenia powinna być krótka i zwięzła i zawierać tylko niezbędne informacje. Redagowanie ogłoszenia to trudne zadanie, szczególnie że trzeba je tak napisać, aby przyciągnąć uwagę czytających i wyróżnić się w masie podobnych ogłoszeń.
Ogłoszenia w prasie muszą być krótkie, gdyż opłata za ogłoszenie zależy od jego długości. Ogłoszenia umieszczane w sieci nie mają limitu długości, zaś opłata nie zależy od ilości znaków. Jednak warto zachować zwięzłość, gdyż ludzie przeglądający internet nie są przyzwyczajeni do czytania długich tekstów i przerzucają tekst oczyma w poszukiwaniu najważniejszych informacji. Dlatego też należy w ogłoszeniu zawrzeć najważniejsze informacje bez niepotrzebnych opisów.
Zasady te stosują się również do ogłoszeń na papierze, które rozwieszamy w okolicy. Dla przykładu ogłoszenie o zgubieniu telefonu można wydrukować i wywiesić w różnych miejscach, w okolicy gdzie telefon prawdopodobnie zginął. Z kolei ogłoszenie o sprzedaży auta możemy umieścić w aucie za szybą. Sprzedajesz samochód i planujesz kupno nowego z ogłoszenia?
Redagowanie ogłoszenia - zasady
Jak zredagować ogłoszenia, tak aby potencjalni zainteresowani od razu wiedzieli o co chodzi? Ogłoszenie powinno być nie tylko krótkie i zwięzłe, lecz także jasno określające jego cel. Jeśli zastanawiasz się jak napisać ogłoszenie, które będzie skuteczne, kieruj się następującymi zasadami:
- stosuj równoważniki zdań i skróty (pamiętaj, żeby skróty były zrozumiałe dla każdego, dzięki temu unikniesz nieporozumień),
- forma ogłoszenia powinna być oficjalna i bezosobowa,
- stosuj zwroty perswazyjne i język korzyści dla odbiorcy,
- ogłoszenie nie może zawierać błędów ortograficznych lub literówek,
- ogłoszenie powinno być napisane z punktu widzenia ewentualnego odbiorcy.
Warto również wiedzieć jak napisać ogłoszenie, które zostanie wydrukowane i wywieszone na tablicy ogłoszeń lub naklejane na ulicy lub na osiedlu. Takie ogłoszenie musi być napisane prostą, czytelną czcionką. Unikajmy pisania tekstu wielkimi literami, gdyż będzie ono trudne do czytania. Unikajmy również finezyjnych czcionek. Warto najważniejsze informacje pogrubić. Pomiędzy wierszami powinny być większe odstępy, aby ułatwić czytanie. Na tego rodzaju ogłoszeniu należy koniecznie umieścić datę.
Najlepsza forma ogłoszenia
Wzór ogłoszenia jest niemniej ważny. Należy zachować konwencję, do której wszyscy są przyzwyczajeni i nie eksperymentować. Ogłoszenie powinno ułatwiać czytanie i znalezienie informacji, tak aby czytający nie zastanawiał się i nie musiał się niczego domyślać.
Przykład typowego układu ogłoszenia:
- nagłówek, np. Ogłoszenie, można również zacząć ogłoszenie od formuły początkowej typu: Kupię, Sprzedam, Zgubiono, Znaleziono,
- data (jest szczególnie ważna na ogłoszeniach wieszanych na tablicy ogłoszeń czy na słupach),
- treść ogłoszenia,
- proponowana cena lub informacja o cenie do negocjacji lub o nagrodzie w przypadku rzeczy zaginionych,
- dane kontaktowe, przede wszystkim telefon, adres e-mail.
Jak zredagować ogłoszenie krok po kroku
Redagowanie ogłoszenia
- zgromadź wszystkie niezbędne informacje, których dotyczy ogłoszenie,
- wczuj się w umysł potencjalnego odbiorcy i zastanów się co go może zainteresować, dlaczego będzie chciał kupić od ciebie czy odpowiedzieć na twoje ogłoszenie,
- napisz treść ogłoszenia zwracając uwagę czy znajdują się w nim wszystkie informacje mogące zainteresować odbiorcę,
- zredaguj ogłoszenie usuwając informacje nieistotne, zbędne ozdobniki i opisy,
- jeśli ogłoszenie nie ma limitu długości i możesz sobie pozwolić na dodatkowe frazy, wymyśl zwroty perswazyjne,
- zapisz sobie wzór ogłoszenia, tak aby wypełnić poszczególne punkty. Dzięki temu nie zapomnisz o dacie czy danych kontaktowych.
Przykłady najczęściej tworzonych ogłoszeń
Ogłoszenie o sprzedaży auta
Ogłoszeń o sprzedaży auta jest bardzo wiele i coraz trudniej się wyróżnić i sprawić, że uzyskamy odpowiedni odzew. Ogłoszenie o sprzedaży auta można umieścić za szybą danego samochodu lub na portalu ogłoszeniowym w internecie. Ogłoszenie na kartce musi zawierać podstawowe dane jak przebieg oraz czy auto jest bezwypadkowe, oraz dane kontaktowe sprzedającego, gdyż samo auto zainteresowani mogą obejrzeć.
Wzór ogłoszenia o sprzedaży auta zamieszczonego w sieci powinien zawierać wszystkie informacje o danym aucie, jak: marka, model, pojemność skokowa silnika, moc, wersja wyposażeniowa oraz stan licznika. Warto również dodać takie informacje jak: data rejestracji w kraju, do kiedy auto posiada przegląd i ważne ubezpieczenie.
Podając stan techniczny auta, unikajmy ogólnikowych zwrotów typu: “stan bardzo dobry”, “stan idealny”. Nie warto ukrywać ewentualnych niedomagań czy usterek samochodu. Jeśli auto ma usterki wymagające kosztownych napraw, lepiej obniżyć cenę samochodu. Dobrze jest również podać cenę ewentualnych napraw. Dobrze jest również napisać, dlaczego sprzedajemy auto, jeśli jest w dobrym stanie, gdyż kupujący lubią o to pytać. Kupujący zwracają uwagę raczej na wady sprzedawanego samochodu. Dlatego też warto wymienić przynajmniej dwie wady, aby sprawiać wrażenie, że niczego nie ukrywamy. Podawanie samych zalet w dużych ilościach i stosowanie zachęt, na przykład “stan idealny”, może wzbudzić nieufność.
Umieszczanie w treści ogłoszenia sloganów reklamowych i chwytliwych haseł jest kontrowersyjne. Język korzyści stosowany w ogłoszeniu może zachęcić potencjalnych kupujących, szczególnie jeśli trafia w ich potrzeby. Warto tak sformułować ogłoszenie, aby kupujący poczuł, że dane auto jest dla niego. Na przykład, jeśli sprzedajesz auto rodzinne, podkreślaj, że jest wygodne i obszerne, dla całej rodziny, że dzieci będą miały wiele miejsca. Jeśli jest to auto prestiżowe, podkreślaj, że nowy właściciel będzie robił dobre wrażenie. Natomiast stosowanie sloganów reklamowych może odstraszyć kupujących, ponadto stosowanie tekstów perswazyjnych niepotrzebnie wydłuża ogłoszenie.
Ogłoszenie o zgubieniu telefonu
Najlepsze przykłady skutecznych ogłoszeń o zgubieniu telefonu zawierają informacje o tym gdzie i co zgubiono. W tym przypadku nie musimy stosować sloganów reklamowych, tylko podać suche fakty. Dobrze jest zagwarantować jakąś nagrodę dla uczciwego znalazcę, który zechce zwrócić znaleziony telefon.
Przykład typowego ogłoszenia o zgubieniu telefonu zawiera następujące informacje:
- data i godzina lub pora dnia zagubienia telefonu,
- marka i kolor telefonu,
- należy również podać jak najwięcej znaków szczególnych jak na przykład: kolor obudowy, ewentualne etui, pęknięcia, zarysowania obudowy, tapeta,
- dane kontaktowe jak numer telefonu, adres e-mail.
Warto również dodać na koniec formułkę: “uczciwego znalazcę proszę o kontakt”.