Reklamacja bez paragonu - czy jest możliwa? Wyjaśniamy prawa konsumenta
Być może spotkałeś się z odmową reklamacji, której powodem był brak paragonu. Istnieje jednak podstawa prawna, według której możliwy jest zwrot bez paragonu. Jeżeli zgubiłeś paragon lub nigdy nie zabrałeś go ze sklepu, to możesz się powołać na prawa konsumenta. Oto porady, dzięki którym będziesz mógł dokonać reklamacji, nie posiadając paragonu.
Jeśli szukasz więcej porad i informacji, sprawdź także zebrane w tym miejscu artykuły z poradnikami.
Z tego artykułu dowiesz się:
Podstawa prawna zwrotu bez paragonu
Jaka ustawa gwarantuje prawa konsumenta?
Reklamacja towaru bez paragonu i z paragonem jest uregulowana głównie w ramach Kodeksu cywilnego. Niezależnie od tego, czy transakcja została zawarta bezpośrednio, czy przez internet, wszystkie zakupy dokonane po 25 grudnia 2014 mają taką samą podstawę prawną.
Dla każdego konsumenta istnieje gwarancja podstawowych praw przy załatwianiu tego typu spraw. Przede wszystkim zawsze możemy złożyć reklamację, jeżeli posiadamy jakikolwiek dowód zakupu. Poza tym sprzedawca powinien rozpatrzyć reklamację w ciągu 30 dni i udzielić nam odpowiedzi na papierze.
Sprzedawca nie może narzucić swoich warunków, które ograniczałyby podstawę prawną zgłaszanej reklamacji. Na przykład nie może sam decydować (tym bardziej po fakcie zakupu!), że jedynym dowodem zakupu jest paragonu. Jak w takim razie jest możliwa reklamacja bez paragonu?
Co zrobić, gdy nie mamy paragonu?
Reklamacja towaru bez paragonu może być wykonana na kilka sposobów. Zgodnie z prawami konsumenta powinniśmy mieć tylko jakikolwiek dowód zakupu. Istnieją różne sposoby na to, żeby udowodnić, że to właśnie my i właśnie w danym miejscu kupowaliśmy dany towar:
- Świadectwo osób trzecich (świadkowie zakupu)
- Gwarancja na towar
- Zapis z kamery potwierdzający transakcję lub zdjęcie wykonane tuż po zakupie
- Elektroniczny dowód dokonania transakcji w przypadku zakupu przez internet lub opłaty kartą płatniczą
Jeżeli robiłeś/robiłaś to w towarzystwie innej osoby, wystarczy przyprowadzić ją jako świadka. To jeszcze nie znaczy, że sklep rozpatrzy reklamację pozytywnie, ale z pewnością świadectwo osób trzecich pomoże w procedurze.
Łatwiejszym, szybszym i pewniejszym sposobem zaprezentowania dowodu zakupu jest przyniesienie gwarancji. Oczywiście powinna być ona podpisana przez obie strony, z właściwą datą i danymi sprzedawcy. W razie braku paragonu gwarancja jest prawie identycznym dowodem zakupu. Zawiera wszystkie dane na papierze i możemy ją od ręki okazać w czasie reklamacji.
Dowód zakupu bez paragonu
Zapis z kamery i zdjęcie na Instagramie jako dowód zakupu
Jak wspomnieliśmy wcześniej, reklamacja bez paragonu jest możliwa, jeżeli istnieje jakikolwiek obiektywny zapis, potwierdzający, że byliśmy w sklepie i kupiliśmy towar. Najłatwiejsze zadanie mamy w dużych sklepach i galeriach handlowych, gdzie kamery rejestrują co dzieje się przy kasie. Niestety taki zapis nie zawsze będzie wystarczający. Możemy się powołać na inne zdjęcie – np. na fotkę butów wysłaną na Facebooka czy Instagram. Jeżeli wyraźnie widać towar, w jakikolwiek sposób można zidentyfikować miejsce i datę zakupu, to mamy podstawę do reklamacji towaru bez paragonu.
To jeden z powodów, dla których czasem warto pochwalić się przed znajomymi nowym zakupem. Nawet jeśli potem zgubiłeś paragon lub uległ on zniszczeniu, to możesz bez problemu powołać się na taką fotkę.
Jeżeli zwracasz towar, który okazał się wadliwy, to takie zdjęcie może być dowodem na to, że początkowo wady nie były widoczne. Nie przejmuj się też, jeżeli nie dodałeś w komentarzu daty i miejsca. Wiele telefonów zachowuje takie informacje w metadanych. Według praw konsumenta jest to wystarczający dowód, żeby dokonać zwrotu bez paragonu.
Brak paragonu a transakcja elektroniczna
Zgubiłeś paragon? A może nigdy nie przyszedł do ciebie w paczce? Osoby kupujące towar przez internet mają ułatwione zadanie. Nie dość, że prawdopodobnie istnieje korespondencja ze sprzedającym, to macie po obu stronach elektroniczny dowód wpłaty i dane kupującego przyporządkowane do konkretnego produktu. Jeżeli kupisz coś online, to reklamacja bez paragonu będzie dziecinnie prosta.
Ale podobne ułatwienie mają wszyscy, którzy płacą w sklepie kartą płatniczą. Obie strony mają wtedy elektroniczny dowód wpłaty z konkretnego konta, z konkretną datą. Dlatego w tym przypadku też nie musisz się przejmować brakiem paragonu.
Możesz wydrukować dowód zapłaty z danymi, jeżeli chcesz, żeby reklamacja bez paragonu przeszła sprawniej. Jednak nawet bez drukowania powinna być możliwa. W końcu sklep posiada na koncie i w kopii paragonów dowód na zakupienie przez ciebie towaru. Dzięki prawom konsumenta możesz domagać się od sprzedawcy pomocy w znalezieniu dowodu wystarczającego do reklamacji.
Reklamacja bez paragonu jednak trudniejsza
Opisane powyżej sytuacje dotyczą najczęściej kosztowniejszych towarów. Od rzeczy, które kupiliśmy za kilkaset złotych i więcej oczekujemy, że będą nam dobrze służyć przez dłuższy czas. Jeżeli okazują się zniszczone, wadliwe lub nie mają funkcji, które obiecywał sprzedawca, to czujemy, że wyrzuciliśmy pieniądze w błoto. Reklamacja umożliwia odzyskanie pieniędzy i kupienie innego towaru o podobnej funkcji. Dlatego przy większych zakupach – sprzętu elektronicznego, ubrań czy mebli najlepiej po prostu pilnować dowodów zakupu. Jeśli kupiłeś, płacąc gotówką, a sklep nie ma kamer i nie było nikogo, kto widział, jak kupowałeś towar, to mogą być kłopoty z reklamacją towaru bez paragonu. Sprzedający ma obowiązek przyjąć reklamację, ale musi się też bronić przed oszustami. Dlatego obie strony powinny pomyśleć nad możliwością uzyskania jakiegokolwiek dowodu zakupu.
Robienie zdjęć kosztownego towaru po jego zakupieniu jest też dobrym sposobem na zabezpieczenie się na wypadek zaginięcia paragonu. Nie musisz koniecznie publikować tych zdjęć w mediach społecznościowych. Dodana notatka lub meta dane będą wystarczającym dowodem. Sprawdź także ten artykuł z poradami, jak długo przechowywać dokumenty.
Jeżeli kupujesz towar na ulicznym stoisku lub w niewielkim sklepiku, to najlepiej po prostu zachowaj paragon. Nawet jeśli uda się dokonać zwrotu bez paragonu, to cała procedura będzie trwała dłużej i niepotrzebnie popsuje wszystkim nerwy. Zresztą zachowywanie paragonu po większym zakupie jest zawsze dobrym sposobem na ułatwienie sobie ewentualnej procedury reklamacyjnej. Pamiętaj tylko, że sprzedawca nie ma prawa żądać wyłącznie paragonu jako dowodu do reklamacji.