W jaki sposób podkręcić metabolizm? Oto kilka skutecznych porad!

1. Zmiana diety to absolutna podstawa

Jeśli chcesz podkręcić swój metabolizm, aby szybciej schudnąć i zdrowiej żyć, kluczowa będzie odpowiednio zbilansowana dieta. Nie ma odstępstw od tej reguły. Prawidłowe odżywianie i przyswajanie cennych dla organizmu składników to absolutne minimum, jakie trzeba spełnić, żeby przyspieszyć swój metabolizm. Aby dieta była jednak naprawdę skuteczna, powinno się ją dopasować zarówno do potrzeb danej osoby, jak i do jej możliwości lub aktywności fizycznej. Do codziennego menu warto włączyć, oczywiście według możliwości, następujące składniki przyspieszające metabolizm:

  • Woda – jeśli nie będziemy codziennie dostarczać jej odpowiednio dużej dawki do organizmu, naprawdę ciężko będzie rozkręcić nam metabolizm. Wodę niegazowaną lub gazowaną należy pić tak często, jak tylko możemy. Najlepiej wypijać jej przynajmniej 2 litry dziennie. Przyjmuje się jednak, że każdy powinien przyjmować odpowiednią ilość wody zgodnie do swoich potrzeb, ale i wagi oraz ilości podejmowanych dziennie aktywności fizycznych.
  • Kofeina – z pomocą kofeiny można fantastycznie przyspieszyć metabolizm. Najwięcej znaleźć można jej w kawie, jednak pijąc ją, unikaj cukru oraz mleka – to dodatkowe, zbędne kalorie. Jeśli nie przepadasz za kawą, postawić możesz również na zieloną herbatę. Potrafi ona fantastycznie oczyścić organizm z toksyn.
  • Nieprzetworzona żywność – produkty w diecie przyspieszającej metabolizm nie mogą być przepełnione chemią. Jedząc nisko przetworzoną żywność i zdrowe produkty, można zacząć przyswajać znacznie mniej kalorii, a także spożywać więcej posiłków przepełnionych cennymi dla zdrowia składnikami odżywczymi i substancjami mineralnymi.
  • Ostre przyprawy – włączając je do diety, można fantastycznie podnieść temperaturę ciała. Może to mocno przyspieszyć przemianę materii, a także podkręcić metabolizm. Warto wobec tego doprawiać swoje posiłki m.in. pieprzem, kurkumą, chrzanem i papryczką chili (pokrojoną w plastry lub sproszkowaną). Jeśli tylko lubisz, ostre papryczki możesz jeść również w całości.

2. Wysypiaj się! Brak snu to wolniejszy metabolizm

Dieta często okazuje się jednak niewystarczająca, jeśli chodzi o skuteczne podkręcanie metabolizmu. Jak więc wesprzeć ją w naprawdę sprytny i sprawdzony sposób? Wystarczy po prostu dobrze się… wysypiać! Metabolizm powinien przyspieszać w nocy, gdy śpimy. Właśnie dlatego mówi się, że zdrowy i odpowiednio długi sen potrafi realnie wpłynąć na jakość naszego życia oraz przyspieszenie przemiany materii. Domowe sposoby na podkręcenie tempa spalania kalorii i szybsze przyswajanie poszczególnych składników nie zdziałają cudu, jeśli się zwyczajnie nie wyśpimy.

Od snu zależy naprawdę wiele, dlatego należy o niego szczególnie zadbać. Sen musi być jednak dostatecznie głęboki i zdrowy. Oczywiście jego ilość jest mocno indywidualna. Przyjęło się jednak, że dla dorosłego człowieka powinien on trwać 6-8 godzin. Jeśli się bowiem zbyt dobrze nie wyśpimy, organizm może przestać pracować na wysokich obrotach. Zamiast tego zacznie ciągle domagać się jedzenia. Pamiętaj, niewyspany organizm wolniej trawi posiłki, a także w pełni nie przyswaja ważnych dla niego makro i mikroelementów. Jeśli więc tylko odpowiednio zadbasz o prawidłową higienę snu, możesz świetnie rozkręcić metabolizm.

Proste pobudzenie metabolizmu, krok po kroku. Zobacz, jak to zrobić!

3. Aktywność fizyczna – ważna czy nie ważna?

Aby przyspieszyć metabolizm, należy regularnie trenować swoje ciało. Aktywność fizyczna może bowiem często zmienić znacznie więcej niż jakiekolwiek inne środki. Jeśli odpowiednio dobierzesz ćwiczenia do swoich umiejętności i stanu zdrowia, z pewnością poprawisz swój metabolizm. Jesteś na początku drogi ze zmianą nawyków żywieniowych oraz poprawą metabolizmu? Warto wobec tego wprowadzić treningi o zmiennej intensywności. Możesz na przykład sprytnie połączyć marsz z biegiem, wykonując te dwie czynności na zmianę. Dzięki wprowadzeniu różnorodnych ćwiczeń możesz w realny sposób wpłynąć na poprawę przemiany materii. Chcesz, aby treningi były jeszcze bardziej efektywne? Możesz wobec tego zmieniać ćwiczenia nawet co dwa miesiące po to, aby stały się one jak najbardziej skuteczne, a rezultaty widoczne. Dlaczego? Otóż w momencie, kiedy ciało przyzwyczaja się do jednego typu treningu, może zaprzestać pożytkowania na te ćwiczenia taką samą ilość energii. Sprawdź także ten artykuł z poradami, jak podkręcić metabolizm.

Żeby trening był skuteczny i przyniósł pozytywne rezultaty w postaci przyspieszonego metabolizmu, wcale nie musi być bardzo wymagający. Głównym zadaniem treningu powinno być podkręcenie tempa spalania posiłków, więc nawet luźniejsze ćwiczenia fantastycznie wpłyną na nasze codzienne funkcjonowanie. Najważniejszą zasadą jest, aby cały czas zmieniać tempo – raz szybko chodzić, a innym razem przyspieszyć i po chwili zacząć biec. Pierwsze ćwiczenia powinno się wykonywać ze średnią intensywnością, natomiast kolejne należy robić już znacznie szybciej, jednocześnie starannie zmieniając ich tempo. Dzięki właśnie takiemu mieszanemu wysiłkowi na pewno uda się zrzucić nie tylko kilka zbędnych kilogramów, ale i bardzo skutecznie podkręcić metabolizm.

4. Jedzenie zdrowych śniadań

Jak jeszcze można przyspieszyć tempo spalania kalorii i przyswajania cennych składników odżywczych? Doskonałym sposobem może okazać się jedzenie śniadań, a więc teoretycznie najważniejszego posiłku dnia. Dzięki spożywaniu pełnowartościowych śniadań można efektywnie wpłynąć na przyspieszenie tempa metabolizmu w organizmie. Nie powinno się przy tym rezygnować z jedzenia tłuszczów lub węglowodanów – niektórzy mylnie uważają, że właśnie te wartości odżywcze powinno się wyeliminować ze śniadania. Tymczasem właśnie węglowodany i tłuszcze należy dostarczać do organizmu już na początku dnia, aby zapewnić odpowiednie tempo przemiany materii. Dobrze zbilansowane śniadanie musi obfitować w niektóre składniki. Powinno też zawierać dużą ilość błonnika. Ważne są także zdrowe tłuszcze, np. Omega-3. Przestrzegając wszystkich tych zasad, można zadbać o szybką i skuteczną przemianę materii w organizmie, jednocześnie obniżając poziom cukru we krwi. Jakie powinno być dobre śniadanie? Przede wszystkim pożywne, możliwie proste, a także sycące na kilka godzin. Oto kilka przykładowych dań, które warto jeść na śniadanie:

  • Owsianka z owocami i nasionami – dzięki pysznej domowej owsiance, zwłaszcza polanej olejem lnianym, można dostarczyć do organizmu naprawdę dużą dawkę zarówno tłuszczu, jak i węglowodanów czy błonnika niezbędnego do prawidłowej przemiany materii. Jest to jedno z najlepszych możliwych śniadań, dzięki którym organizm może zacząć pracować na przyspieszonych obrotach.
  • Jaglanka z orzechami – to prawdziwa bomba energetyczna, pełna cennych dla organizmu witamin i mikro oraz makroelementów. Dzięki takiemu śniadaniu z pewnością świetnie podkręcisz metabolizm w organizmie, jednocześnie dostarczając sobie mnóstwo witamin. Warto jeść ją regularnie, aby zadbać o prawidłowe zdrowie.
  • Jajka pieczone w awokado – jak je zrobić? Wystarczy przeciąć awokado na pół, a następnie wyciągnąć z niego pestkę i oddzielić białka od żółtek. Wbija się następnie się żółtko do wgłębień awokado, po czym dodatkowo wypełnia odseparowanym białkiem. Nie zapomnij doprawić całości pieprzem i solą. W ten sposób przygotowane jajka należy zapiec w piekarniku. To pomysłowe, pożywne i świetnie podkręcające metabolizm śniadanie.

5. Mniej stresu – więcej energii!

Ostatnim niezwykle skutecznym sposobem na przyspieszenie pracy organizmu i podkręcenie metabolizmu jest po prostu… wyluzowanie. Jest to dość zaskakujący punkt, jednak niezwykle istotny. Okazuje się bowiem, że stres może stać się głównym powodem wolnej przemiany materii. Wszystko przez to, że w sytuacjach stresowych nasz organizm produkuje nadmierne ilości kortyzolu. Byt dużo tej substancji w organizmie może nam niestety bardzo zaszkodzić. Zbyt wysoki poziom kortyzolu, utrzymujący się o przez dłuższy czas, może zmniejszyć wrażliwość na insulinę i przyczynić się do nadmiernego magazynowania tłuszczu w ciele.

Niestety, ale nadmiar kortyzolu może bardzo spowolnić metabolizm. Należy więc możliwie każdego dnia unikać stresujących sytuacji, wyciszać się, znajdować dziennie przynajmniej godzinę (lub chociaż pół godziny) wolnego czasu dla siebie i nie martwić się na zapas. Jeśli nie potrafisz samodzielnie poradzić sobie ze stresem, zawsze zaczerpnąć możesz profesjonalnej porady u psychologa.

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Oceń
Dla 92,7% czytelników artykuł okazał się być pomocny