Zmysł wzroku — dlaczego jest taki ważny?

Odnajdywanie się w danej przestrzeni czy swobodne przemieszczanie się to podstawowe możliwości, jakie zapewnia nam zmysł wzroku. To dzięki niemu jesteśmy w stanie odbierać bodźce z otoczenia pod postacią światła widzialnego, a tym samym zbierać większość informacji z otaczającej nas przestrzeni. Widzenie to przede wszystkim rozróżnianie światła od ciemności, rozpoznawanie kształtów i barw, a także możliwość oceny odległości i położenia poszczególnych obiektów od nas czy ocena kierunku padania światła na nie.

Zaburzenia w obrębie działania oczu będą się przekładały na zdolność widzenia, znacznie ją ograniczając. Nawet niewielkie odchyły mogą powodować problemy np. z akomodacją czy widzeniem w ciemności. Do najczęstszych wad wzroku zalicza się m.in. krótko- lub dalekowzroczność, zeza, astygmatyzm, zaćmę czy jaskrę. Oczy mogą tracić swoją funkcjonalność z wielu powodów, np. nadmiernej ekspozycji na światło niebieskie, brak wystarczającej ilości składników odżywczych czy rosnący wiek. Co więc zrobić, by jak najdłużej cieszyć się ich zdrowiem? Warto postawić na odpowiednio dobraną dietę i suplementację wartościowych witamin na oczy.

Witaminy na dobry wzrok niezbędne w codziennej diecie

Oczy, podobnie jak inne narządy w ludzkim ciele, do prawidłowego funkcjonowania potrzebują zróżnicowanej diety, bogatej w liczne witaminy. To dzięki nim są w stanie chronić się przed wieloma czynnikami zewnętrznymi, a przede wszystkim zapobiegać rozwojowi licznych chorób. Z tego też powodu bardzo ważne jest dostarczanie witamin wraz z posiłkami.

Warto pamiętać o tym, że często nawet najlepiej zbilansowane posiłki mogą być niewystarczające. Słaba wchłanialność składników odżywczych może przełożyć się na niedobory witamin. Z pomocą przyjdzie tu suplementacja ich w formie tabletek czy kropelek. Wartościowe witaminy na oczy znajdziesz tu: https://a-manada.pl/witaminy-na-oczy. Jakie witaminy na wzrok dokładnie warto wybrać?

Witamina A — jedna z najważniejszych dla oczu

Ważne witaminy dla oczu to przede wszystkim wit. A. Jest ona niezwykle ważna dla zmysłu wzroku, gdyż wpływa na prawidłową pracę siatkówki i pełni funkcję silnego antyoksydantu, zdolnego do zwalczania wolnych rodników. Niedobory witaminy A mogą prowadzić do pojawienia się problemu z widzeniem po zmierzchu, czyli tzw. kurzej ślepoty. Braki wit. A mogą przyczyniać się również do pojawiania się zespołu suchego oka, a w skrajnych przypadkach powodować nawet ślepotę.

Witamina E na straży wzroku

Witamina E to doskonały strażnik oczu — dba m.in. o ostrość widzenia, a jej niedobory mogą prowadzić do zaburzeń w tym obrębie. Jest przeciwutleniaczem pozwalającym na opóźnienie procesów starzenia, a także świetnie chroni naczynia krwionośne przed uszkodzeniami. Co więcej, zwiększa szczelność błon komórkowych, a także przyczynia się do lepszej wchłanialności beta-karotenu (wit. A).

Witamina C: wsparcie przy zapobieganiu chorobom oczu

Witamina C również jest dla oczu wartościowym antyoksydantem, który neutralizuje wolne rodniki powstające w wyniku promieniowania słonecznego. Podobnie jak wit. E, przyczynia się do wzmocnienia ścian naczyń krwionośnych, a także wspiera produkcję płynu łzowego i regenerację rogówki. Niedobory witaminy C mogą spowodować kruchość naczyń, a tym samym wylewy w obrębie oka, które mogą je uszkadzać.

Co wzmacnia wzrok? Poznaj witaminy i minerały na oczy niezbędne w codziennej diecie!
Co wzmacnia wzrok? Poznaj witaminy i minerały na oczy niezbędne w codziennej diecie!

Minerały na oczy, które warto suplementować

Witaminy na wzrok są niezwykle ważne, jednak nie należy zapominać o minerałach, które również odgrywają nieocenioną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu ludzkiego organizmu. Które są szczególnie wartościowe dla oczu? Będzie to:

  • cynk: wzmacnia działanie enzymów zwalczających wolne rodniki oraz wspiera wytwarzanie rodopsyny umożliwiającej widzenie po zmierzchu i rozróżnianie odcieni szarości;
  • miedź: wzmacnia naczynia krwionośne oczu dzięki utrzymywaniu wiązań kolagenowych, a także zmniejsza ilość wolnych rodników;
  • selen i mangan: redukują wolne rodniki mogące przyczynić się do uszkadzania wzroku.

Pamiętaj także o kwasach omega!

Jeśli chcesz mieć pewność, że właściwie dbasz o swoje oczy, pamiętaj o suplementacji nie tylko witamin i minerałów, ale także wartościowych kwasów omega. Te zdrowe, wielonienasycone kwasy tłuszczowe chronią oczy przed wieloma chorobami i pozwalają na utrzymanie ostrości widzenia. Postaw na kwasy omega-3 i omega-6, a zminimalizujesz możliwość rozwoju jaskry czy pojawienia się dolegliwości suchego oka.

Zadbaj o zbilansowaną dietę, dobrane suplementy i właściwą higienę oczu, aby cieszyć się niezawodnym wzrokiem przez wiele lat!

artykuł sponsorowany

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Oceń
Dla 0,0% czytelników artykuł okazał się być pomocny