Dieta a nasz organizm

Jak wzmocnić odporność przy pomocy diety

Dziś chyba każdy wie, że nieprawidłowe odżywianie osłabia naszą odporność. Jednak którą dietę powinniśmy wybrać. Czy głodówka jest dobrym sposobem na to, żeby zwiększyć odporność? A może dieta wegańska? A może wysokobiałkowa?

Najważniejsze jest zrozumienie czego potrzeba naszemu organizmowi, a co mu szkodzi. Można to sprawdzić na badaniach u dietetyka. Można też samodzielnie spróbować, jak się czujemy po różnych potrawach.

Zmieniając dietę i dobierając ją do własnych potrzeb, naturalnie zwiększymy zdolność naszego organizmu do ochrony przed patogenami takimi jak wirusy i bakterie.

Jak wzmocnić odporność za pomocą diety?

Uważaj na cukier - Spożycie zbyt dużej ilości cukru hamuje zdolność białych krwinek do zwalczania infekcji bakteryjnych. Cukier jest też pożywką dla bakterii na zębach. Te zaś mogą przenikać do układu pokarmowego i do krwi, siejąc spustoszenie w naszym organizmie. Jedząc słodkie ciasta, zwłaszcza w połączeniu z drożdżami pomagamy rozwijać się drożdżycy, która osłabia układ odpornościowy i czyni go mniej odpornym na ataki z zewnątrz.

Należy jednak pamiętać, że cukry są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie można ich całkowicie eliminować z diety. Lepiej jednak przyjmować je w owocach czy gruboziarnistym pieczywie niż w postaci słodyczy.

Błonnik, prebiotyki i probiotyki – zdrowe, drożne jelita to bardzo ważny krok ku zwiększonej odporności. Błonnik, zawarty w owocach, warzywach i ziarnach (również w otrębach i pieczywie gruboziarnistym), może znacząco poprawić drożność jelit. W pracy jelit niezwykle istotne są bakterie jelitowe. Poprawiają one wydalanie, zwiększają zdolność wchłaniania witamin i minerałów oraz zdolność do obrony przed zakażeniami. Probiotyki to suplementy i naturalne substancje zawierające kultury korzystnych bakterii. Prebiotyki są natomiast pożywką dla tych bakterii, które już pracują w naszych jelitach.

Witaminy – żeby podwyższyć odporność warto jeść żywność, która zawiera witaminy. Zwłaszcza witamina C, A i E mogą znacząco wzmocnić układ immunologiczny. W jakich dokładnie pokarmach występują powiemy w dalszej części poradnika.

Co jeść, żeby zwiększyć odporność?

Na pytanie czym wzmocnić odporność każdy dietetyk odpowie przede wszystkim warzywami i owocami. Dużą zawartość witaminy C znajdziemy zwłaszcza w owocach sezonowych. Warto jeść truskawki na wiosnę, latem porzeczki, a jesienią aronię. Te owoce są niskokaloryczne, łatwo przyswajalne przez organizm i bardzo zdrowe. Jesień to też najlepszy moment, żeby skorzystać z warzyw dyniowatych. Szczególnie polecana jest dynia hokkaido, która pojawia się na straganach już późnym latem. Jest ona nie tylko bogata w składniki odżywcze, takie jak karoten (ma go więcej niż marchewka), witaminy C, A, B1 i B2, fosfor, żelazo i wapń, ale też bardzo smaczna i sycąca.

Wszystkie klasyczne jarzyny powinny być stałymi dodatkami do naszych obiadów. Zupa warzywna potrafi podnieść odporność organizmu i poprawić nasze samopoczucie. Dostarcza też soli mineralnych, niezbędnych do prawidłowej gospodarki wodnej.

Jesienią nie powinno zabraknąć na naszym stole leczo. Papryka, ziemniaki, kabaczek i pomidor to zdrowotna bomba. Nie tylko dostarczamy naszemu organizmowi witamin, ale też błonnika. Natomiast kiszonki naturalnie zwiększają ilość pożytecznych bakterii jelitowych.

Czy powinno się jeść mięso? Wiele osób jest zdezorientowanych. Z jednej strony artykuły zachwalające dietę wegańską, z drugiej straszące niedoborem żelaza i witaminy B12. Wybór diety powinien zależeć od własnych preferencji i przekonań etycznych. Jeżeli decydujemy się zrezygnować z mięsa, to rzeczywiście musimy suplementować witaminę B12. Mięso jest źródłem skondensowanych składników odżywczych. Swoje dobre strony ma zarówno dieta paleo jak i wegańska. Wypróbuj po prostu co dla ciebie jest lepsze. Chcesz zwiększyć odporność? Sprawdź także ten artykuł z poradami, jak jeść imbir w różnych formach.

Jak wzmocnić odporność – ćwiczenia

Ćwiczenia na świeżym powietrzu mogą poprawić nasze zdrowie

Jak wzmocnić odporność oprócz zmiany diety? Jednym z głównych źródeł odporności naszego organizmu jest ruch. Szczególnie jeżeli ćwiczymy na świeżym powietrzu i jednocześnie dostarczamy organizmowi dużej ilości tlenu.

Optymalne jest ćwiczenie do pojawienia się potu. Ruch nie tylko poprawia krążenie płynów ustrojowych i wzmacnia mięśnie. Wraz z potem wydalamy produkty przemiany materii. Dlatego ważne jest nie tylko skupienie na ćwiczeniach modelujących sylwetkę, ale takich, które podnoszą poziom energii i pomagają pozbyć się złogów w tkance tłuszczowej.

Jogging może podwyższyć odporność i poprawić naszą ogólną sprawność, ale warto też skorzystać z takich ćwiczeń jak joga lub qi gong. Te są nastawione bardziej na wsłuchanie się we własne ciało. Są też dobrą alternatywą dla osób, które nie mogą wykonywać ćwiczeń wyczerpujących fizycznie.

Akcesoria związane ze zdrowiem w dobrych cenach

Kobieta podczas ćwiczeń na świeżym powietrzu oraz jak wzmocnić odporność, w jaki sposób podwyższyć odporność

Ćwiczenia oddechowe naturalnie poprawiają odporność

Kiedy pytamy czym wzmocnić odporność zwykle mamy na myśli dietę i suplementy. Jednak prawidłowe oddychanie, zwłaszcza głębokie oddechy też mogą znacząco zwiększyć odporność. Zwłaszcza zmniejszają ryzyko powikłań w czasie i po chorobach płuc. Są zalecane przez lekarzy również osobom po operacjach i intubacji.

Jak wzmocnić odporność dzięki ćwiczeniom oddechowym? Podstawowe ćwiczenie polega na wdychaniu powietrza przez nos, zatrzymaniu wdechu, a następnie powolnym wypuszczeniu powietrza przez usta. Taki sposób pomaga naturalnie poprawić wydolność oddechową. Pomaga też dotlenić krew, dzięki czemu lepiej pracuje serce i układ krążenia.

Regularne ćwiczenie oddechu pomaga naszemu organizmowi szybko poradzić sobie z infekcjami układu oddechowego. Jednocześnie mamy dobrze dotleniony mózg, co pomaga mu lepiej kierować innymi funkcjami organizmu.

Pośrednio ćwiczenia oddechowe mogą podwyższyć odporność dzięki zmniejszeniu stresu, wyregulowaniu snu i polepszeniu kondycji fizycznej.

Zwiększyć odporność dzięki suplementom

Czym wzmocnić odporność oprócz diety i ćwiczeń? Suplementy powinny być używane z umiarem. Wszelkie syntetyczne zestawy witamin mogą być uzupełnieniem diety dla osób chorych. Jednak zdrowe osoby powinny raczej korzystać z witamin i mikroelementów w owocach i warzywach. Najlepszymi naturalnymi suplementami są zielone koktajle.

Z suplementów dostępnych w aptece, które mogą skutecznie podnieść odporność organizmu szczególnie polecana jest witamina C. Oprócz tego warto brać suplementy z witaminą D. Powinny to robić zwłaszcza osoby zmuszone do przebywania całymi dniami w pomieszczeniach. Dużą popularnością cieszą się też ostatnio elektrolity. Te szczególnie pomogą osobom prowadzącym intensywne ćwiczenia, wyczerpanym po operacji lub chorobie z gorączką.

Jak widać istnieje wiele sposobów, żeby zwiększyć odporność. Najlepiej stosować kilka naraz. Szczególnie jeżeli szykujemy się do sezonu jesienno-zimowego. Przy okazji odpowiednia dieta, ćwiczenia i poradzenie sobie ze stresem poprawią ogólną jakość naszego życia.

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Oceń
Dla 87,1% czytelników artykuł okazał się być pomocny