Produkty Apple zwykle kosztują znacznie więcej niż produkty konkurencji. Choć na początku może się wydawać, że Apple wykorzystuje jedynie marketing, to jednak w cenie kryje się znacznie więcej. Na wysoką cenę produktu wpływają również takie czynniki jak unikalny ekosystem Apple, polityka prywatności, oraz wysoka wartość odsprzedaży. W tym zestawieniu przyjrzymy się kilku czynnikom, które tłumaczą dlaczego produkty Apple są tak drogie.

1. Ekosystem Apple'a

Weźmy za przykład iPhone'a i MacBooka. Chociaż oba urządzenia są inne, to jeśli są używane razem, zwiększają wzajemnie swoją użyteczność i poprawiają ogólne doświadczenie. Ekosystem Apple różni się od innych firm tym, że urządzenia Apple w zasadzie łączą się tylko z innymi urządzeniami Apple i bardzo dobrze podczas tego działają. Ten fakt, a także ekskluzywność systemu przyczynia się w dużym stopniu do cen produktów Apple, ponieważ użytkownicy są skłonni zapłacić więcej za lepsze doświadczenia z użytkowania.

2. Wysoka jakość i długa żywotność

Produkty Apple z reguły przewyższają konkurencję ze względu na wysoką jakość sprzętu i oprogramowania. Obudowy są zaprojektowane starannie, wykonane z materiałów takich jak aluminium. Dodajmy, że oprogramowanie (systemy operacyjne i inne aplikacje natywne) są zoptymalizowane tak, aby w pełni wykorzystać możliwości tego sprzętu, bo Apple nie musi optymalizować urządzenia dla żadnego innego urządzenia (z Androida korzysta wiele marek). Dzięki temu produkt końcowy nie tylko wygląda i jest przyjemny w dotyku, ale także jest trwały i wydajny. Sprzęt i oprogramowanie Apple zapewniają użytkownikom wysokiej jakości, wysoce spersonalizowane wrażenia, co sprawia, że są skłonni zapłacić więcej.

3. Innowacja

Innowacje technologiczne firmy Apple to kolejny powód, dla którego ich produkty kosztują więcej. Dobrym przykładem jest niedawne pojawienie się układów CPU M1. Zastępując procesor Intela własnym krzemem opartym na architekturze ARM, Apple nie tylko uzyskało lepszą wydajność swoich Maców i iPadów, ale także zrewolucjonizowało branżę procesorów. A Apple robi to od dawna; iPod jest klasycznym przykładem. Takie zachowanie pozycjonowało Apple jako lidera myśli w Dolinie Krzemowej. Aby nadal być liderem branży technologicznej, Apple musi inwestować duże środki w badania i rozwój nowych technologii. Jak podaje Statista, ich budżet na badania i rozwój wynosił ostatnio aż 20 mld dolarów.

4. Prywatność

Produkty Apple'a są droższe, ponieważ firma nie sprzedaje danych użytkownika dla zysku, jak wiele innych firm, także telefony nie mają wstępnie zainstalowanego oprogramowania, które ciężko usunąć. Zamiast sprzedawać dane użytkowników, Apple pobiera od nich większe opłaty. Wraz z rosnącą świadomością reklamodawców śledzących użytkowników, Apple zbija kapitał na tym, że prywatność jest bezcenna. Nie oznacza to jednak, że Apple w ogóle nie śledzi użytkownika. Robi to po to, by poprawić własne usługi i produkty, co ma sens. Bez informacji zwrotnej firma nie jest w stanie dopasować produktów do potrzeb użytkowników.

6. Marka

Wprowadzając produkty w wielu kategoriach, takich jak zegarki, telefony, komputery, słuchawki, czy notatniki, Apple stało się bardziej marką lifestylową. Jest to luksusowa marka lifestylowa, gdzie posiadanie jej produktów jest symbolem statusu i luksusowego stylu życia.

7. Wartość odsprzedaży

Produkty Apple zachowują dużą część swojej wartości ze wszystkich powodów wymienionych w tym artykule. A ponieważ zachowują one swoją wartość, kosztują też więcej przy pierwszym zakupie.

Tekst powstał przy współpracy z AppleHome - Serwisem Apple w Warszawie

artykuł sponsorowany

ikona podziel się Przekaż dalej