Jak anulować zakup na Allegro i jakie są możliwości rezygnacji?
Kiedy kupujemy przedmioty w Internecie czasem może zdarzyć się, że nie do końca dobrze takie zakupy przemyślimy. Gdy po procesie kupna przedmiotu na Allegro nagle zorientujesz się, że nie o to finalnie chodziło, możesz odwołać zakup. Jak anulować zakup na Allegro i całkowicie zrezygnować z zakupu? A może jesteś ciekawy, jak to wygląda w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą i firmę? Podpowiadamy!
Jeśli szukasz więcej informacji, sprawdź także zebrane w tym miejscu artykuły z praktycznymi poradami.
Jak anulować zakup na Allegro?
Co stanie się, kiedy kliknę „Kup teraz”?
Jeżeli wciśniesz taki przycisk na wybranej aukcji, to osoba sprzedająca towar dostanie powiadomienie o tym, że kupiłeś u niej dany przedmiot. Sprzedawcy wyświetli się dokładnie:
- czas zakupu przedmiotu,
- informacje o towarze do wysyłki,
- dane kupującego.
Nie zdążyłeś wpłacić pieniędzy za kupno towaru, bo zorientowałeś się, że dokonałeś złego wyboru? A więc możesz napisać lub zadzwonić do sprzedawcy w celu poinformowania go o tym, że zgłaszasz swoje wycofanie z jego oferty. Nie martw się – nie powinny pojawić się większe problemy, ponieważ teoretycznie nie zapłaciłeś za przedmioty. Jeśli poinformujesz sprzedawcę o takiej sytuacji, nie musisz podejmować następnych kroków. Spodziewaj się jedynie maila od Allegro z informacją, że będziesz musiał zwrócić prowizję.
Anulowanie transakcji na Allegro
Dla osób fizycznych bardzo przydatna może okazać się informacja o tym, jak anulować swój zakup. Żeby to zrobić, wystarczy więc wysłać do sprzedającego maila z informacją o anulowaniu zakupu – oczywiście, jeśli za niego jeszcze nie zapłaciłeś. Niestety, ale serwis nie dysponuje przyciskiem anulowania transakcji – możesz go zobaczyć tylko wtedy, gdy np. wrzucisz do wirtualnego koszyka zbyt wiele przedmiotów z jednej aukcji. W takiej sytuacji możesz je stamtąd usunąć jeszcze przed sfinalizowaniem transakcji.
Zanim anulujesz zakup warto napisać do sprzedawcy, co jest powodem rezygnacji z zakupu. Zrezygnować z zakupu nie jest trudno – jednak, nie każdy sprzedawca będzie na to patrzał „przychylnym okiem”. No cóż, osoba sprzedająca swój towar wcale nie musi się bowiem zgodzić na anulowanie zakupu! Dlatego, warto dbać o dobry kontakt z daną osobą.
Kiedy zauważysz w swojej skrzynce maila z prośbą o zwrot prowizji, o czym wspominaliśmy już wyżej, wystarczy potwierdzić („Tak” lub „Nie”) jej przyjęcie (prowizji) i powód, dlaczego podjąłeś taką a nie inną decyzję. Jeżeli nie odezwiesz się przez 7 dni, to serwis przyzna sprzedającemu prowizję automatycznie. Nie zapominaj też, że anulowanie transakcji nie zawsze może przejść „gładko”, więć nie powinieneś takiej opcji nadużywać. W niektórych przypadkach, Allegro może bowiem nadesłać na skrzynkę mailową upomnienie lub ostrzeżenie – w najgorszym przypadku, konto zostanie… zablokowane.
Opłaciłeś przedmioty na Allegro? Jak odwołać zakup?
Unieważnienie transakcji tak, jak w powyższym przypadku, również będzie możliwe. Jeżeli nacisnąłeś przycisk „Kup teraz” i opłaciłeś zamówienie, jednak zauważyłeś źle dobrany towar, należy zareagować możliwie szybko. Wykonaj telefon do sprzedającego i zapytaj go o to, jaki jest aktualny status przesyłki. Jeśli jeszcze jej nie wysłał, poinformuj sprzedającego o zamiarze anulowania zamówienia. Poproś go również o zwrot pieniędzy – oczywiście, jeśli je wysłałeś, a nie wybrałeś opcji „za pobraniem”. Jeśli się dogadasz, to sprzedający na pewno zwróci pieniądze na konto.
Co jednak, jeżeli wycofanie zamówienia nie wchodzi w grę, bo towar już został wysłany? Wówczas również trzeba będzie dogadać się ze sprzedającym i postępować według jego zaleceń. Każda jedna sytuacja będzie rozpatrywana bowiem zupełnie indywidualnie. Może być tak, że sprzedający zaleci kurierowi nieodbieranie przesyłki – wtedy paczka powinna do niego dotrzeć z powrotem. Cierpliwie poczekaj wówczas na informację od sprzedającego, co dalej.
Unieważnienie transakcji na Allegro
Co, jeżeli kupisz za dużo przedmiotów?
Jeśli potwierdzisz chęć zakupu (przycisk „Kupuję i płacę) będziesz mieć pewność, że doszło do transakcji. W tym przypadku anulowanie transakcji już nie wchodzi w grę. Jeżeli więc kupisz zbyt wiele przedmiotów u danego sprzedawcy, nie rób ponownych zakupów z liczbą przedmiotów, jaka interesowała pierwotnie! Jeśli chcesz dogadać się co do właściwej liczby towarów, koniecznie skontaktuj się z osobą prowadzącą aukcję. Dane sprzedającego znajdziesz:
- w wiadomości mailowej o zakupie towaru,
- w zakładce Kupione („Szczegóły zamówienia”).
Ewentualnie, możesz również napisać do sprzedawcy za pośrednictwem strony z jego ofertą. Wystarczy kliknąć przycisk „Pytanie do sprzedającego”.
W przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą i firmę (przedsiębiorcy), zapewniają one dla swoich klientów 14 dni odstąpienia od daty otrzymania zamówionych przedmiotów. Jeśli jednak kupujesz towar od osób fizycznych, to będziesz mógł umówić się z nimi jedynie osobiście.
Jak anulować zakup na Allegro?
Jak już wspominaliśmy wyżej, opcje są dwie:
- kupno od przedsiębiorcy – na odstąpienie od umowy masz 14 dni, od momentu otrzymania towaru. Jeśli jest to zaś świadczenie usługi, to liczy się data zawarcia umowy. Musisz odesłać towar, a sprzedający zwróci (powinien!) wpłacone pieniądze. Oczywiście, może wstrzymać się do czasu, gdy otrzyma swój towar. Wybrałeś inny sposób dostawy, jak najtańszy? A więc, sprzedawca nie będzie zobligowany do tego, by oddać pieniądze za przesyłkę. W dodatku sam będziesz musiał odesłać towar, na własny koszt.
-
kupno od osoby fizycznej – w przepisach serwisu nie ma informacji o
tym, że możesz odstąpić od umowy z osobą fizyczną, kiedy się tylko podoba. Nie
możesz więc rezygnować z zakupu bez podania konkretnego powodu! Jeżeli jednak
osoba fizyczna w swoim ogłoszeniu zamieści informację, że zwrot towaru bez
podania przyczyny może zaakceptować, to takie prawo kupujący wówczas nabywa.
Warto więc, podczas kupowania przedmiotów u osób fizycznych, zwrócić uwagę na
warunki odstąpienia od zakupu towaru:
- termin zwrotu,
- koszty zwrotu,
- sposób odesłania przedmiotów.
Przedmiot został zakupiony, ale nie doszło do transakcji
Jeżeli klikasz przycisk „Kup teraz” bądź udaje się nabyć przedmiot poprzez licytację, to umowa między osobą kupującą a sprzedającym zawierana jest zawsze! A więc, podejmując się kupna lub wygrywając licytację na Allegro, jesteś automatycznie zobowiązany do zapłaty za dany przedmiot – a także za odebranie go. Jeśli pojawi się jakikolwiek powód, przez który nie będziesz mógł zrealizować swojej części umowy, osoba sprzedająca ma prawo do wystąpienia o zwrot prowizji na serwisie – jest to tzw. rabat transakcyjny. Jesteś kupującym? Nie będziesz zatem obciążany żadnymi kosztami z tego tytuły.
Sprzedający wystąpił o zwrot prowizji? A więc, serwis Allegro powinien wysłać e-maila na tę skrzynkę pocztową, na którą zostało założone konto kupującego na stronie. Wówczas Allegro poprosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy potwierdzasz powód niezrealizowania swojej części umowy. Na podjęcie decyzji masz zaledwie 7 dni od daty otrzymania tego maila.