Jak anulować zakup na Allegro?

Co stanie się, kiedy kliknę „Kup teraz”?

Jeżeli wciśniesz taki przycisk na wybranej aukcji, to osoba sprzedająca towar dostanie powiadomienie o tym, że kupiłeś u niej dany przedmiot. Sprzedawcy wyświetli się dokładnie:

  • czas zakupu przedmiotu,
  • informacje o towarze do wysyłki,
  • dane kupującego.

Nie zdążyłeś wpłacić pieniędzy za kupno towaru, bo zorientowałeś się, że dokonałeś złego wyboru? A więc możesz napisać lub zadzwonić do sprzedawcy w celu poinformowania go o tym, że zgłaszasz swoje wycofanie z jego oferty. Nie martw się – nie powinny pojawić się większe problemy, ponieważ teoretycznie nie zapłaciłeś za przedmioty. Jeśli poinformujesz sprzedawcę o takiej sytuacji, nie musisz podejmować następnych kroków. Spodziewaj się jedynie maila od Allegro z informacją, że będziesz musiał zwrócić prowizję.

Anulowanie transakcji na Allegro

Dla osób fizycznych bardzo przydatna może okazać się informacja o tym, jak anulować swój zakup. Żeby to zrobić, wystarczy więc wysłać do sprzedającego maila z informacją o anulowaniu zakupu – oczywiście, jeśli za niego jeszcze nie zapłaciłeś. Niestety, ale serwis nie dysponuje przyciskiem anulowania transakcji – możesz go zobaczyć tylko wtedy, gdy np. wrzucisz do wirtualnego koszyka zbyt wiele przedmiotów z jednej aukcji. W takiej sytuacji możesz je stamtąd usunąć jeszcze przed sfinalizowaniem transakcji.

Zanim anulujesz zakup warto napisać do sprzedawcy, co jest powodem rezygnacji z zakupu. Zrezygnować z zakupu nie jest trudno – jednak, nie każdy sprzedawca będzie na to patrzał „przychylnym okiem”. No cóż, osoba sprzedająca swój towar wcale nie musi się bowiem zgodzić na anulowanie zakupu! Dlatego, warto dbać o dobry kontakt z daną osobą.

Kiedy zauważysz w swojej skrzynce maila z prośbą o zwrot prowizji, o czym wspominaliśmy już wyżej, wystarczy potwierdzić („Tak” lub „Nie”) jej przyjęcie (prowizji) i powód, dlaczego podjąłeś taką a nie inną decyzję. Jeżeli nie odezwiesz się przez 7 dni, to serwis przyzna sprzedającemu prowizję automatycznie. Nie zapominaj też, że anulowanie transakcji nie zawsze może przejść „gładko”, więć nie powinieneś takiej opcji nadużywać. W niektórych przypadkach, Allegro może bowiem nadesłać na skrzynkę mailową upomnienie lub ostrzeżenie – w najgorszym przypadku, konto zostanie… zablokowane. A może zainteresuje cię także ten artykuł o polecanych prezentach na parapetówkę?

Opłaciłeś przedmioty na Allegro? Jak odwołać zakup?

Unieważnienie transakcji tak, jak w powyższym przypadku, również będzie możliwe. Jeżeli nacisnąłeś przycisk „Kup teraz” i opłaciłeś zamówienie, jednak zauważyłeś źle dobrany towar, należy zareagować możliwie szybko. Wykonaj telefon do sprzedającego i zapytaj go o to, jaki jest aktualny status przesyłki. Jeśli jeszcze jej nie wysłał, poinformuj sprzedającego o zamiarze anulowania zamówienia. Poproś go również o zwrot pieniędzy – oczywiście, jeśli je wysłałeś, a nie wybrałeś opcji „za pobraniem”. Jeśli się dogadasz, to sprzedający na pewno zwróci pieniądze na konto.

Co jednak, jeżeli wycofanie zamówienia nie wchodzi w grę, bo towar już został wysłany? Wówczas również trzeba będzie dogadać się ze sprzedającym i postępować według jego zaleceń. Każda jedna sytuacja będzie rozpatrywana bowiem zupełnie indywidualnie. Może być tak, że sprzedający zaleci kurierowi nieodbieranie przesyłki – wtedy paczka powinna do niego dotrzeć z powrotem. Cierpliwie poczekaj wówczas na informację od sprzedającego, co dalej.

Najlepsze produkty do sprzątania - zobacz promocje!

Unieważnienie transakcji na Allegro

Co, jeżeli kupisz za dużo przedmiotów?

Jeśli potwierdzisz chęć zakupu (przycisk „Kupuję i płacę) będziesz mieć pewność, że doszło do transakcji. W tym przypadku anulowanie transakcji już nie wchodzi w grę. Jeżeli więc kupisz zbyt wiele przedmiotów u danego sprzedawcy, nie rób ponownych zakupów z liczbą przedmiotów, jaka interesowała pierwotnie! Jeśli chcesz dogadać się co do właściwej liczby towarów, koniecznie skontaktuj się z osobą prowadzącą aukcję. Dane sprzedającego znajdziesz:

  • w wiadomości mailowej o zakupie towaru,
  • w zakładce Kupione („Szczegóły zamówienia”).

Ewentualnie, możesz również napisać do sprzedawcy za pośrednictwem strony z jego ofertą. Wystarczy kliknąć przycisk „Pytanie do sprzedającego”.

W przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą i firmę (przedsiębiorcy), zapewniają one dla swoich klientów 14 dni odstąpienia od daty otrzymania zamówionych przedmiotów. Jeśli jednak kupujesz towar od osób fizycznych, to będziesz mógł umówić się z nimi jedynie osobiście.

Kobieta robiąca zakupy online oraz porady jak anulować zakup na allegro
Anulowanie transakcji na allegro krok po kroku, czyli jak anulować zakup na allegro

Jak anulować zakup na Allegro?

Jak już wspominaliśmy wyżej, opcje są dwie:

  • kupno od przedsiębiorcy – na odstąpienie od umowy masz 14 dni, od momentu otrzymania towaru. Jeśli jest to zaś świadczenie usługi, to liczy się data zawarcia umowy. Musisz odesłać towar, a sprzedający zwróci (powinien!) wpłacone pieniądze. Oczywiście, może wstrzymać się do czasu, gdy otrzyma swój towar. Wybrałeś inny sposób dostawy, jak najtańszy? A więc, sprzedawca nie będzie zobligowany do tego, by oddać pieniądze za przesyłkę. W dodatku sam będziesz musiał odesłać towar, na własny koszt.
  • kupno od osoby fizycznej – w przepisach serwisu nie ma informacji o tym, że możesz odstąpić od umowy z osobą fizyczną, kiedy się tylko podoba. Nie możesz więc rezygnować z zakupu bez podania konkretnego powodu! Jeżeli jednak osoba fizyczna w swoim ogłoszeniu zamieści informację, że zwrot towaru bez podania przyczyny może zaakceptować, to takie prawo kupujący wówczas nabywa. Warto więc, podczas kupowania przedmiotów u osób fizycznych, zwrócić uwagę na warunki odstąpienia od zakupu towaru:
    • termin zwrotu,
    • koszty zwrotu,
    • sposób odesłania przedmiotów.

Przedmiot został zakupiony, ale nie doszło do transakcji

Jeżeli klikasz przycisk „Kup teraz” bądź udaje się nabyć przedmiot poprzez licytację, to umowa między osobą kupującą a sprzedającym zawierana jest zawsze! A więc, podejmując się kupna lub wygrywając licytację na Allegro, jesteś automatycznie zobowiązany do zapłaty za dany przedmiot – a także za odebranie go. Jeśli pojawi się jakikolwiek powód, przez który nie będziesz mógł zrealizować swojej części umowy, osoba sprzedająca ma prawo do wystąpienia o zwrot prowizji na serwisie – jest to tzw. rabat transakcyjny. Jesteś kupującym? Nie będziesz zatem obciążany żadnymi kosztami z tego tytuły.

Sprzedający wystąpił o zwrot prowizji? A więc, serwis Allegro powinien wysłać e-maila na tę skrzynkę pocztową, na którą zostało założone konto kupującego na stronie. Wówczas Allegro poprosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy potwierdzasz powód niezrealizowania swojej części umowy. Na podjęcie decyzji masz zaledwie 7 dni od daty otrzymania tego maila.

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Oceń
Dla 91,2% czytelników artykuł okazał się być pomocny