Jak jeść awokado? Oto praktyczny poradnik i najlepsze pomysły

Awokado jest jednym z najbardziej odżywczych owoców na świecie. Owoc awokado potrafi m.in. obniżyć poziom złego cholesterolu, a także regulować ciśnienie krwi. Mało tego, na surowo czy pod postacią np. pasty bądź sałatki może poprawić napięcie w mięśniach i wspomóc prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu. Dojrzałe awokado można z powodzeniem włączyć do zbilansowanej diety. Jednak, jak jeść awokado, nie tracąc na jego zdrowotnych właściwościach? Podpowiadamy!

Jeśli szukasz więcej porad, sprawdź także zebrane w tym miejscu artykuły o ciekawostkach.

Jak jeść awokado? Oto praktyczny poradnik i najlepsze pomysły

Jak jeść awokado?

Owoc awokado – jaki wybrać?

Zanim zaczniesz zastanawiać się nad tym, jak się je awokado, należałoby potrafić dokonać wyboru co do jego… zakupu. Niestety, nie każde awokado się zwyczajnie do jedzenia nadaje – może bowiem nie posiadać wartości odżywczych, które są przecież tak cenne dla naszego zdrowia. Odmiany, które najczęściej wybierane są przez ludzi, to:

  • Hass – to rodzaj awokado, który sprzedawany jest na świecie w aż 95 %. Odmiana ta należy do najbardziej popularnej, jednak też… więcej kosztuje. Hass posiada ciemnofioletową barwę, a czasami potrafi być nawet brązowe. Smak awokado tej odmiany jest nieco… orzechowy!
  • Fuerte – w smaku jest to bardzo delikatne awokado. Kosztuje mniej od odmiany Hass, a jego barwa jest ciemnozielona.

Awokado zazwyczaj ma ok. 160 kcal / 100 g. Jeżeli więc chodzi o jego kalorie, wcale nie ma ich aż tak dużo – będąc przy tym owocem odżywczym i pełnym cennych składników.

Na co zwrócić uwagę podczas zakupu awokado?

Przede wszystkim, musisz pamiętać o kilku podstawowych zasadach, jeżeli chodzi o zakup awokado:

  1. Dojrzałe awokado powinno mieć miąższ, który rozsmarować można z wielką precyzją i łatwością – zupełnie tak samo, jak masło. Jeżeli nie możesz tego zrobić oznaczać to będzie, że awokado jest niedojrzałe.
  2. Możesz spowolnić dojrzewanie awokado – wystarczy, że umieścisz je w lodzie. Zdarzyło się, że kupiłeś niedojrzałe awokado? Warto więc będzie przetrzymać je w miejscu dość nagrzanym – wówczas awokado dojrzeje i na pewno nabierze wyraźnego smaku.
  3. Nie zapomnij o tym, że awokado podczas zakupu powinno być miękkie. Owoc możesz rozpoznać po szypułce – to ona zdradza, czy awokado jest dojrzałe. Jeżeli zobaczysz, że po usunięciu szypułki miąższ jest za ciemny albo całkiem brązowy – owoc przejrzał i… stracił smak! A może zainteresuje cię także ten artykuł o pakowaniu próżniowym żywności?

Jak jeść awokado?

Możesz je jeść na surowo – wówczas kalorie będą najbardziej „pożyteczne” dla organizmu:

  1. Przetnij awokado wzdłuż i wokół – musisz to zrobić, ponieważ w środku owocu znajduje się pestka. Niektórzy ją jedzą – jednak lepiej jest nie przesadzać z ilością zjadanych pestek. Zawierają one bowiem w sobie garbniki, które często wywołują niepożądane działania. Pestka zazwyczaj wykorzystywana jest po to, aby leczyć choroby układu pokarmowego (np. wrzody żołądka).
  2. Kiedy już przekroisz awokado na dwie części, możesz wyjąć pestkę – najlepiej wbij w tym celu nóż w pestkę, a później przekręć ją. Pestka wyskoczy bez większych oporów.
  3. Możesz bez problemu zjeść miąższ z awokado łyżeczką. Jeżeli jednak preferujesz jedzenie awokado na surowo, możesz równie dobrze obrać owoc i pokroić znajdujący się w środku miąższ.

Te tabliczki sprawdzą się w każdym domu :)

Co zrobić z awokado – przepisy

Guacamole

Awokado można jeść na naprawdę wiele sposobów. Owoc np. można łączyć z sokiem z limonki czy czosnkiem – tworząc doskonale znane większości miłośników kuchni… guacamole! W jaki sposób można je zrobić? Zacznijmy od potrzebnej listy składników:

  • 2 dojrzałe awokado (a raczej ich miąższ)
  • 1 ząbek czosnku
  • 1/2 czerwonej cebuli (niewielkiej)
  • 1 limonka (sok)
  • papryczka chili
  • kolendra
  • pieprz i sól

Jak jeść awokado? Oto praktyczny poradnik i najlepsze pomysły

  1. Wydrąż miąższ z awokado i skrop go sokiem z limonki.
  2. Zmieszaj papryczkę (oczywiście, najpierw musisz ją pokroić) z cebulą, chili oraz czosnkiem.
  3. Zgnieć całość za pomocą widelca, a na koniec dopraw guacamole przyprawami, tak do smaku.

W ten sposób możesz używać potrawy zamiast masła i smarować guacamole swoje pieczywo – zupełnie tak, jak tradycyjną margaryną. Na pewno będzie to o wiele zdrowsze rozwiązanie, a także posiadające cenniejsze dla organizmu kcal i składniki odżywcze.

Przepisy na awokado

Zastanawiasz się, jak się je awokado jeszcze w inny sposób? Mamy kilka podpowiedzi, jak ten zdrowy owoc można łączyć z innymi produktami spożywczymi oraz jakie kombinacje można z niego wykonać. Oto, co zrobić z awokado możesz w przypadku, gdy brak już… pomysłów:

  • do jajek – możesz dodać awokado do jajecznicy, a także do masy na omlet bądź np. zrobić z awokado farsz do wypełnienia nimi ugotowanych jajek. Wystarczy, że przekroisz takie gotowane jajko na pół, a następnie wyjmiesz z niego żółtko. Z niego możesz zrobić następnie gładziutką masę – łącząc oczywiście z awokado. Do tego warto dodać będzie również majonez i ketchup. Do doprawienia farszu użyj pieprzu i soli, a na koniec… wypełnij owym farszem miejsce, gdzie w jajku znajdowało się żółtko.
  • do ziemniaków – warto będzie zamiast tradycyjnych, gotowanych ziemniaków, przyrządzić puree ziemniaczane smakujące zupełnie jak… awokado. Jak można zrobić tego typu potrawę? Wystarczy, że rozetrzesz posiekane awokado z ziemniakami – rzecz jasna, muszą one zostać uprzednio ugotowane i zgniecione na papkę. Możesz również dodać do puree korzeń selera, a ewentualnie pietruszki – oczywiście także ugotowane. Dopraw puree pieprzem, solą, a także oliwą i sokiem z cytryny. Następnie utrzyj całość na masę. Oprócz puree, możesz również ugotować ziemniaki tak jak zawsze. Jednak zamiast polewania ich tłuszczem czy okraszania masłem, zgnieć awokado (obrane). Następnie dopraw awokado pieprzem i solą, a także sokiem z cytryny. Posmaruj taką masą swoje ziemniaczki i… gotowe!
  • do sałatki – masz ulubioną sałatkę? Możesz dodać do niej awokado pokrojone na kawałki. To doskonały pomysł, zwłaszcza jeżeli nie bardzo lubisz awokado bez dodatków. Dzięki połączeniu go np. z makaronem, warzywami czy łososiem smak awokado nie będzie aż tak wyraźny, a właściwości odżywcze nadal będą się przebijać i trafią do organizmu!
  • jako warzywo – jeżeli skropisz je np. sokiem z cytryny, to możesz pokroić awokado i „używać” go zamiast ogórka bądź pomidora na kanapki. Pamiętaj, że awokado to istna „bomba odżywcza”, która zregeneruje ciało, a także uzupełni je cennymi witaminami.
  • jako deser – jeżeli skroisz awokado i pokropisz je sokiem z cytryny, będziesz mógł wymieszać je np. z ananasem z puszki. Dodaj do tego dowolne owoce – kiwi, banana czy morelę. I już, owocowa sałatka z awokado będzie doskonałym… deserem!
  • na przystawkę – jak widzisz pomysłów na to, jak jeść awokado, istnieje bardzo dużo. Możesz więc wykorzystać jeden z powyższych i stworzyć z awokado doskonałą… przystawkę dla gości. Świetnym pomysłem zawsze będzie „udekorowane awokado”. Ułóż na tacce albo paterce krakersy w trzy rzędy. W jednym z nich możesz położyć na krakersy plastry awokado (cieniutkie) i np. szynkę parmeńską. W drugim rzędzie plasterki awokado z kozim serem, a w ostatni plastry awokado i wędzonego łososia. Taka przystawka na pewno spodoba się gościom zwłaszcza tym, którzy mocno zwracają uwagę na… zbilansowaną dietę!
Ocena: 4,8/5 (głosów 8)
, aktualizacja 11 września 2019
Komentarze
Dodaj komentarz
Podpis:
captcha

Wyszukaj na stronie:


Ta strona korzysta z plików cookies.

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies w celu zbierania danych analitycznych (analizowania ruchu na stronie) oraz profilowania reklam przez naszych partnerów. Szczegóły znajdziesz w naszej polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, zablokuj pliki cookies w przeglądarce.

Zamknij