Czy można jeść zdrowo i tanio? Dzięki tym metodom będzie to możliwe!

1. Nie daj się nabrać na wizualne sztuczki!

Producenci żywności stosują różne triki, żeby przyciągnąć do siebie klientów. Niektóre sztuczki są wyjątkowo udane, ponieważ klienci rzeczywiście się na nie nabierają. Jedną z najbardziej kultowych sztuczek jest wizualne zwiększanie ilości różnych produktów, a także zaniżanie gramatury z premedytacją. Jak nie dać się oszukać? Przyjmijmy, że na sklepowej półce stoją obok siebie dwa litrowe zdrowe soki. Mogłoby się wydawać, że mają dokładnie tę samą ilość płynu – przecież napisane jest na opakowaniu, ile ten sok waży. Kiedy jednak wczytasz się w skład lub etykietę, może się okazać, iż jeden z soków rzeczywiście ma 1 l pojemności, ale drugi już o 100 ml mniej. Dlaczego masz być stratny na zdrowym produkcie, za który przecież chcesz zapłacić? Ważne jest wobec tego czytanie składu, ale też porównywanie cen nie za opakowanie, ale za kilogram lub litr produktu, a czasem również za sztukę (gdy wybrane elementy sprzedawane są w takiej formie). Trzeba też oczywiście pamiętać przy tym o jakości wybranego produktu – nie zawsze więcej oznacza lepiej.

2. Twórz własne miksy i nie przepłacaj

Nie ma co ukrywać, większość z nas w dzisiejszych czasach stawia na wygodę. Jesteśmy zabiegani i zapracowani tak bardzo, że często nie mamy czasu lub ochoty na komponowanie i zestawianie ze sobą różnych składników. Kupujemy gotowe muesli, miksy sałat, przyprawy i inne produkty. Należy jednak zdać sobie sprawę z tego, że za sprzedawaną w ten sposób gotową żywność płacimy często nawet kilka razy więcej, niż zapłacilibyśmy za samodzielne skomponowanie jej w zaciszu własnego mieszkania. Nie dość, że w ten sposób tracimy pieniądze, to w dodatku wymieszana przez producentów żywność często nie jest już tak wartościowa. W teoretycznie zdrowych mieszankach np. muesli dodatkowo pojawiają się inne substancje, zaniżające wartość odżywczą produktu. Do płatków śniadaniowych, które w teorii mają być zdrowe, dorzuca się podnoszący walory smakowe, ale niezwykle szkodliwy dla organizmu cukier. Do mieszanek przypraw dosypywana jest z kolei sól. Czy nie lepiej samodzielnie przygotować te produkty? To tylko kilka minut pracy, a zyskać można dzięki niej znacznie zdrowsze jedzenie, nie płacąc za chemię i dodatki obniżające wartość pożywienia. Kupujesz drogą soczewicę w puszce? To też można zmienić! Postaw na tańszą suchą, którą ugotujesz samodzielnie. Nie dość, że zaoszczędzisz pieniądze, to w dodatku zjesz zdrowiej i smacznej.

3. Nie kupuj najdroższych i najmodniejszych produktów

Drogie jedzenie nie zawsze oznacza, że jest ono najlepszej jakości. Czytając i porównując ze sobą dwa podobne produkty, często okazuje się bowiem, iż ten o połowę tańszy ma dokładnie taki sam skład jak ten drogi. Skąd ta różnica? Kupując drogi i prestiżowy produkt popularnego producenta, zwykle po prostu płacimy za markę. Być może dany produkt rzeczywiście jest niezwykle wartościowy, ale czy naprawdę niezastąpiony? Warto wobec tego zawsze porównywać ze sobą składy, gdyż w ten sposób można zaoszczędzić sporą sumę pieniędzy. Tak samo sprawa wygląda w przypadku prestiżowych produktów, które obecnie podbijają świat zdrowego odżywiania i polecane są przez słynnych dietetyków. Na pewno słyszałeś już na przykład o spirulinie albo jagodach goji, prawda? Są bardzo wartościowe, jednak nie są niezbędne w naszym codziennym menu. Zamiast każdego dnia dodawać je do posiłków i wydawać mnóstwo pieniędzy, lepiej ustanowić je wyłącznie dodatkiem i spożywać od czasu do czasu. Istnieje bowiem szereg równie wartościowych produktów, za które zapłacimy o wiele mniej.

4. Wybieraj produkty sezonowe

Jeśli chcesz odżywiać się zdrowo, nie kupuj paczkowanych produktów w sezonie, gdy dostępne są świeże warzywa i owoce. Znacznie lepiej będzie wziąć je od sprawdzonych dostawców i u pewnej jakości źródeł. W sezonie najtańsze bywają marchewki, pietruszka czy rzodkiew, ale też inne warzywa  niektóre owoce. Po co więc przepłacać za paczkowane? To tylko jedna kwestia. Drugą sprawą jest, iż warzywa i owoce po zbiorach są znacznie świeższe i mają więcej witamin oraz cennych składników mineralnych. Warto zatem wykorzystać moment i zdrowo się odżywiać.

5. Kup urządzenia do samodzielnego przyrządzania zdrowej żywności

W sklepie spożywczym często kupić można zdrowe produkty, takie jak koktajle i soki ze świeżo wyciskanych owoców. Dostępne są również swojskie wyroby i gotowe zupy kremowe, które często sporo jednak kosztują. Po co przepłacać, skoro zdrową żywność tego typu możesz przyrządzać samodzielnie w domu? Wystarczy zainwestować w różne urządzenia, które do tego służą. Taka inwestycja zwykle zwraca się z nawiązką, zwłaszcza gdy codziennie odżywiasz się zdrowo. Warto kupić np. mikser, blender, parowar, wyciskarkę, szynkowar czy wędzarnię. Oczywiście sprzętów tego typu jest znacznie więcej i możesz dobrać je pod swoje aktualne potrzeby. Nie zapominaj, koszt zakupu szybko się zwróci – nie powinieneś więc specjalnie przejmować się ceną inwestycji. Sprawdź także ten artykuł z inspiracjami na niedzielny obiad.

Zdrowe jedzenie bez przepłacana – dowiedz się, jak to zrobić!

6. Nie marnuj jedzenia!

Wyrzucanie jedzenia to jeden z największych błędów naszych czasów, jaki notorycznie popełniamy. Czasami zostaje nam zbyt dużo ziemniaków, czerstwy chleb, kilka sztuk marchewki czy jabłek. Nie wiedząc, co można zrobić z resztkami, często bezmyślnie się ich pozbywamy. Tymczasem z produktów, z których teoretycznie nic już nie da się zrobić, w rzeczywistości można przyrządzić sporo smacznego jedzenia. Tak naprawdę wystarczy nieco kreatywności, aby przygotować coś pysznego. Ze zbyt dużej ilości ziemniaków możesz zrobić placki, z czerstwego chleba kotlety mielone albo grzanki, a z marchewek i jabłek przepyszne ciasta. Nie dość, że będzie zdrowo i domowo, to w dodatku tanio.

7. Zamrażanie to dobra rzecz

Ten podpunkt może brzmi banalnie, jednak wiele osób w dalszym ciągu zapomina o tym, aby zamrażać nadmiar żywności. Jeśli nie masz ochoty zrobić czegoś na szybko z trzema bananami, które zostały z jednej kiści, możesz je przecież zamrozić. Wystarczy je obrać i pokroić w plasterki, aby przygotować z nich później pyszny koktajl lub bananowe lody. Możesz w ten sposób przechowywać również owoce sezonowe. Po co za nie przepłacać, gdy nie będą już dostępne jesienią czy zimą? Zawsze możesz zamrozić np. truskawki lub borówki i cieszyć się nimi o każdej porze roku. Nie dość, że będziesz mieć zdrowe produkty zawsze pod ręką, to w dodatku zaoszczędzisz sporą sumę pieniędzy, niż gdybyś za każdym razem kupować miał świeże owoce. Warto dodać, że w zamrażalce przechowywać można nie tylko borówki, truskawki, banany czy maliny. Możesz mrozić również warzywa (np. kalafior i brokuł), a także pieczywo i różnego rodzaju zupy. Gdy zostanie ci nadmiar, wystarczy wrzucić żywność do zamrażalnika.

8. Szukaj zamienników mięsa

Nie da się ukryć, mięso wcale nie należy do najtańszych produktów – przynajmniej nie mięso dobrej jakości. Jest smaczne, owszem. Nie powinno się go jednak jeść każdego dnia. Nie dość, że to niezdrowe dla organizmu (tłuste mięso może go bardzo obciążać), to w dodatku częste kupowanie mięsa może uszczuplić portfel. Postaraj się wobec tego podzielić tygodniowe posiłki w ten sposób, aby przynajmniej połowa z nich była wegetariańska. Co powiesz na obiad z sezonowych warzyw i kaszy? A może zamiast kotletów mielonych wybierzesz kotlety sojowe? Nie dość, że odciążysz organizm, to w dodatku oszczędzisz sporo pieniędzy. Kotlety sojowe są bardzo tanie, a warzywa lekkie, odżywcze i smaczne. Naprawdę warto szukać zamienników mięsa i jak najczęściej jeść wegetariańskie posiłki. Odczujesz ogromną różnicę w codziennym funkcjonowaniu, zwłaszcza gdy normalnie codziennie jesz bardzo tłuste mięso. Będzie ci znacznie lżej, co doceni organizm i odwdzięczy się dobrym samopoczuciem.

9. Kupowanie online jest w porządku!

Wiele z nas w dalszym ciągu nie zamawia produktów w sklepie online, uważając to za wymysł dla leniwych. Tymczasem jest to naprawdę fantastyczna możliwość, która niestety nie jest jeszcze wystarczająco doceniana. Dlaczego warto kupować online w supermarketach? Za dostawę produktów spożywczych płaci się tylko kilka złotych, a czasami zakupy dostarczane są za darmo w ramach promocji. Jadąc do sklepu w centrum miasta, często wydajemy znacznie więcej pieniędzy na paliwo lub na dojazd do marketu. Niekiedy marnujemy też bardzo dużo czasu, zwłaszcza gdy do sklepu jest daleko, a my stoimy w korku. Do najważniejszych plusów, które pozwolą na zdrowe i tańsze jedzenie, jest jednak przede wszystkim… brak pokus. Nie mając możliwości błądzenia między sklepowymi półkami, kupujemy wyłącznie to, co zaplanowaliśmy. Brak styczności z pułapkami marketingowymi to brak niepotrzebnych produktów w koszyku. Istnieje więc ogromna szansa, że siedząc przed komputerem, zamówimy tylko to, czego rzeczywiście potrzebujemy. Nie widząc niezdrowych produktów leżących bezpośrednio przed oczami, raczej niechętnie po nie sięgniemy.

10. Zrób zapasy

Warto mieć w domu produkty, które zbyt szybko się nie psują. W szafce dłużej poleżeć może m.in. makaron, ryż, mąka czy kasza. Gdy zdecydujesz się na kupno dużego opakowania, najprawdopodobniej zapłacisz znacznie mniej niż w przypadku kupna kilku mniejszych produktów tego samego producenta. Po co przepłacać? Duże opakowania niektórych suchych produktów i ich koszt rozkłada się przecież na kilka miesięcy, o czym zawsze należy pamiętać podczas zakupu. To doskonały pomysł również dla wielodzietnych rodzin. Zgromadzone zapasy pozwolą przyrządzić pyszny i pożywny obiad za niewielkie pieniądze. Zamiast iść z domownikami na fast food, wydać dużo pieniędzy i zjeść niezdrowo, lepiej „odkopać” zapasy ze spiżarki i razem ugotować coś zdrowego i smacznego. Nie dość, że dostarczyć można w ten sposób wiele cennych składników odżywczych do organizmu, to w dodatku zjednoczyć się z rodziną przy wspólnym gotowaniu. Same plusy!

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Oceń
Dla 96,7% czytelników artykuł okazał się być pomocny