Palenie papierosów a twoje zdrowie

Jak palenie tytoniu wpływa na zdrowie

Nikomu nie trzeba mówić, że palenie papierosów jest niezdrowe. Warto jednak przypomnieć co dokładnie grozi palaczom. To jedna z najskuteczniejszych motywacji do rzucenia palenia. W zależności od tego w jakiej postaci palimy tytoń skutki są różne.

Nałogowe palenie tytoniu powoduje zanieczyszczenie układu oddechowego substancjami smolistymi. Działają one na organizm kancerogennie. Mówiąc prościej: mogą powodować nowotwory. Przede wszystkim palacze chorują na raka płuc, krtani, gardła i przełyku.

Ponieważ nikotyna powoduje podniesienie ciśnienia i poszerzanie naczyń krwionośnych, to po latach może prowadzić do zawałów, chorób żył, miażdżycy czy tętniaków. Jednocześnie podczas palenia tytoniu pobudzony jest układ trawienny. Dlatego można cierpieć na wrzody żołądka, nadkwasotę, a w późniejszym stadium na nowotwory żołądka i dwunastnicy. To chyba wystarczająco dużo powodów, żeby znaleźć sposoby na rzucenie palenia.

Palenie tytoniu – jak działa uzależnienie?

Tymczasem rozstanie z nałogiem nie jest takie proste. Papieros oddziałuje na nasz układ nerwowy, uzależniając nas chemicznie i psychicznie. Im bardziej stresujące życie prowadzimy, tym trudniej myśleć o skutecznym rzucaniu palenia.

Podczas palenia papierosów wydziela się dopamina, zwana hormonem szczęścia. To ona jest najbardziej odpowiedzialna za uzależnienie. Nikotyna sprawia, że możemy działać sprawniej, myślimy bardziej jasno. Jednocześnie powoduje rozluźnienie i rozładowanie stresu. Jeżeli dodatkowo palenie papierosów w twojej pracy czy rodzinie łączy się z miłą pogawędką, oderwaniem od codziennych zajęć, to możesz mieć jeszcze większy problem z nałogiem.

Dlatego często niezbędna okazuje pomoc w rzuceniu palenia. Szukamy jej u psychologa, lekarza, naturopaty. Na pocieszenie dodajmy, że w wielu przypadkach można sobie poradzić samodzielnie. Najważniejsze jest dobranie metody rzucania palenia, która jest najlepsza w naszym przypadku. Sprawdź także ten artykuł z domowymi sposobami na rzucenie palenia.

Jak rzucić palenie?

Rzucanie palenia a osobowość

Twoja osobowość i tryb życia może mieć wpływ na wybór sposobów na rzucenie palenia. Dostosowanie metod do osobowości jest kluczem do skutecznej zmiany. Poniżej podajemy kilka przykładów, z którymi możesz się identyfikować przy rzucaniu palenia.

Osoby spontaniczne najlepiej czują się, kiedy zrobią coś raz a dobrze. Najbardziej powinna im się podobać metoda „od dziś nie palę”. Żeby zapał nie okazał się słomiany dobrze połączyć to z jakimś znaczącym gestem. Zacznij w Sylwestra, spuść w toalecie wszystkie papierosy albo wyrzuć paczkę przez okno (nie rób tego, jeśli mieszkasz nad ruchliwą ulicą). Wymyśl coś co trafi dobrze do twojej podświadomości.

Ludzie systematyczni mogą wybrać zupełnie inne podejście. Może przejdą na tabletki i powoli będą się odzwyczajać od nikotyny? Może wybiorą prowadzenie dziennika, który pozwoli dokumentować zmianę samopoczucia od kiedy porzucili palenie papierosów?

Są i tacy wśród nas, którzy lubią grać rolę herosów. Dla nich doskonałymi metodami będą np. sporty ekstremalne jako działanie zastępcze albo rozpoczęcie vloga o własnym nałogu.

Akcesoria kuchenne - sprawdź aktualne promocje!

Jedni wolą wykazać się większą inicjatywą, inni będą szukać pomocy w rzuceniu palenia u konwencjonalnych lub alternatywnych specjalistów.

Najważniejsze to pamiętać, że każdy jest inny. Metoda, która jednego skutecznie odciągnie od nałogu, na drugiego może nie zadziałać. Dlatego zastanawiając się jak rzucić palenie najlepiej od razu poznać i rozważyć kilka różnych metod.

Szybkie sposoby na rzucenie palenia

Najszybszym sposobem na rzucanie palenia jest błyskawiczna akcja „od dziś nie palę”. Niestety, żeby przeprowadzić ją skutecznie bez żadnej pomocy trzeba mieć bardzo silną wolę. Dlatego palacze często wybierają metody, które są wykonywane pod kontrolą drugiej osoby – hipnotyzera, naturopaty, psychologa czy trenera. Oto cztery skuteczne metody na rzucenie nałogu:

Kobieta przyklejająca plaster nikotynowy do ramienia, a także jak rzucić palenie krok po kroku, najlepsze sposoby
  • Samodzielnie – jak rzucić palenie bez niczyjej pomocy? Przede wszystkim zrozumieć, dlaczego popadłeś w nałóg. Istnieje wiele książek i artykułów, które mogą ci w tym pomóc. Przy rzucaniu palenia ważne jest też odtruwanie organizmu. Im lepiej poczujesz się bez papierosa i bardziej skupisz na poprawianiu zdrowia, tym mniej będziesz chciał palić. Dużą skuteczność osiąga się szczególnie jeśli będziesz działać na różnych poziomach. Mogą pomóc medytacje, afirmacje, prowadzenie dziennika itp. Z drugiej strony pomocna będzie zdrowa dieta, sport i wycieczki na łono natury.
  • Hipnoza – hipnoza jest jednym z najchętniej wybieranych sposobów na rzucenie palenia. Seanse hipnotyczne mają pomóc w wyrobieniu awersji do papierosów. Często łączy się ją z akupunkturą. Przez nakłuwanie specjalnych punktów wokół nosa i ust zmniejsza się ukrwienie tych części twarzy, co ma pomóc w opanowaniu głodu nikotynowego. Skuteczność tej metody zależy od intencji osoby rzucającej palenie. Hipnotyzer nie może nas zaprogramować, żebyśmy zrobili coś czego nie chcemy. Może nam tylko pomóc wzmocnić chęć rzucenia palenia, działając na podświadomość.
  • Tabletki – stosowanie tabletek i innych preparatów z cytyzyną powoduje zniesienie uczucia przyjemności podczas palenia. To takie połączenie działania fizjologicznego z psychologicznym. Jeżeli palenie tytoniu nie daje przyjemności, to zaczynamy się od niego odzwyczajać.
  • Terapia zastępcza – pod tym pojęciem różne osoby rozumieją różne rozwiązania. Niektórzy przerzucają się na palenie fajki jako mniej szkodliwej. Zwłaszcza zdradliwe jest przerzucenie się na palenie fajki wodnej. Wbrew pozorom nie jest ona tak bezpieczna jak się uważa. Zamiast tego lepiej postawić na preparaty (od tabletek po plastry) zawierające nikotynę. Dzięki nim odzwyczajamy się najpierw od zachowań, takich jak czynność palenia papierosów, a potem możemy pomyśleć o odzwyczajaniu od substancji uzależniającej.

Palenie tytoniu - czy warto stosować zamienniki

Tabletki z nikotyną i inne preparaty a nasze zdrowie

Stosując preparaty z nikotyną zastanawiasz się pewnie czy to bezpieczne. Z zażywaniem nikotyny powinny uważać przede wszystkim osoby, które cierpią na nadciśnienie, choroby żył i serca. Nikotyna w tabletkach nie zawiera substancji smolistych. Mimo to nadal podwyższa ciśnienie i rozszerza naczynia krwionośne. Wchodzi też w reakcje z niektórymi lekami. Jeśli zastanawiasz się jak rzucić palenie, to weź pod uwagę czy robisz to z powodów zdrowotnych.

Najlepiej poszukać pomocy w rzuceniu palenia u lekarza. Być może zamiast terapii tabletkami z nikotyną przepisze on leki uspokajające albo lekkie antydepresanty. Musicie jednak wspólnie zdecydować, czy nałóg jest wynikiem przyzwyczajenia, uzależnienia chemicznego czy stresu.

Bezpieczniejszym wariantem jest używanie tabletek z cytyzyną. Nie jest to stosowanie preparatu zastępczego, a kuracja łagodząca objawy szybkiego odstawienia. Cytyzyny nie bierzemy dłużej niż 5 tygodni.

Słodycze przy rzucaniu palenia

Niektórzy przechodzą z palenia papierosów na palenie fajki lub e-papierosów. Takie podejście trudno nazwać zerwaniem z nałogiem. Po prostu przechodzimy na używkę, która teoretycznie mniej nam szkodzi. A co ze słodyczami przy rzucaniu palenia?

W latach 70-tych popularny był serial o policjancie, którego cechą wyróżniającą było to, że rzucał palenie. Na ekranie pojawiał się prawie zawsze z okrągłym lizakiem w ustach. Od imienia bohatera lizak nazywało się „kodżakiem”. Metoda nie jest więc nowa. Ludzie, którzy rzucają palenie mogą stosować świadomie lizak jako produkt zastępczy. Gorzej, kiedy nieświadomie zaczynamy zjadać słodycze, szukając innego sposobu na wytworzenie dopaminy w organizmie. Takie rozwiązanie jest niezdrowe i tak naprawdę wpędza nas w kolejny nałóg.

Chcesz rzucić palenie bez popadania w inne nałogi? Sprawdź najbardziej skuteczne metody i wybierz coś dla siebie. Możesz też łączyć kilka różnych metod dla zwiększenia skuteczności.

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Oceń
Dla 96,7% czytelników artykuł okazał się być pomocny