Zakwasy mięśni

Problem zakwasów spotyka każdego kto ćwiczy bardzo intensywnie lub zaczyna ćwiczyć po przerwie. Następnego dnia mięśnie, najczęściej w nogach, w udach czy w łydkach, bolą i rwą, tak że ciężko się chodzi, a nawet siada. Popularnie uważa się, że zakwasy mięśni to ból spowodowany odkładaniem się kwasów mlekowych w mięśniach. Nie jest to jednak prawda. Kwas mlekowy jest wypłukiwany z mięśni już w ciągu godziny po treningu. Natomiast bóle mięśniowe wynikają z mikrourazów, które mają miejsce w czasie treningu. Jest to proces prawidłowy, który może trwać nawet do 7 dni. W tym czasie mięśnie się regenerują i wzmacniają. W czasie ćwiczeń najwięcej intensywnych ruchów wykonują nogi, dlatego też zakwasy najczęściej dotyczą mięśni w udach, na łydkach. Chociaż zakwasy możemy odczuwać wszędzie, na mięśniach brzucha, pośladków czy karku.

Mimo że jest to naturalny proces, zakwasy są nieprzyjemne, gdyż w ciągu paru dni czujemy się połamani i zesztywniały. Niestety zakwasy mięśni zniechęcają wiele osób do ćwiczeń. Są jednak sposoby, aby uniknąć zakwasów oraz aby je zlikwidować.

Najlepsze sposoby jak zapobiegać zakwasom:

  • rozgrzewka przed treningiem polegająca na serii 5-10-minutowych, mniej intensywnych ćwiczeń, które rozgrzeją mięśnie i sprawią, że staną się one mniej podatne na mikrourazy.
  • stopniowanie ćwiczeń pozwoli przyzwyczaić mięśnie do wysiłku. Jeśli zaczynasz ćwiczyć po przerwie lub zmieniasz rodzaj ćwiczeń i trenujesz inną grupę mięśni, na początku wprowadź ćwiczenia mniej obciążające.
  • ćwiczenia rozciągające.

Jak pozbyć się zakwasów

Proste, domowe sposoby na zakwasy nóg

Leczenie zakwasów jest dość proste i nie wymaga wizyty u lekarza. W zupełności wystarczą domowe sposoby, które pozwolą rozluźnić i zregenerować mięśnie.

Najlepsze sposoby jak się pozbyć zakwasów to:

  • sauna doskonale pomaga zlikwidować zakwasy, gdyż rozluźnia mięśnie i redukuje ból, jednak ważne jest, aby nie iść do sauny od razu po treningu, lecz dopiero następnego dnia, gdy dopadną nas zakwasy,
  • inne, lekkie ćwiczenia doskonale pomagają zaadaptować mięśnie do wysiłku, dlatego też najlepszy sposób na zakwasy, szczególnie w nogach, to pływanie w basenie,
  • prysznic na przemian ciepły i zimny poprawia krążenie krwi, dzięki czemu krew może szybciej dotrzeć do mikrourazów i przyspieszyć ich gojenie się,
  • gorąca kąpiel pozwala zlikwidować ból i rozgrzać mięśnie i jest to sposób łatwy do zastosowania, jeśli mamy zakwasy mięśni w udach czy na łydkach,
  • masaż to jeden z najlepszych sposobów na zakwasy. Szczególnie dobrze działa masaż przy użyciu olejków eterycznych. Delikatny masaż możesz zrobić samodzielnie lub wybrać się na profesjonalny masaż do specjalisty. Na zakwasy na łydkach świetnie podziała wmasowanie żelu rozgrzewającego.
  • ciepły kompres położony na bolące mięśnie.
Kobieta podczas masażu ciała na zakwasy, a także inne sposoby, jak się pozbyć zakwasów

Dobrym sposobem na zakwasy jest sok z wiśni, ale trzeba go wypić przed treningiem. Bogaty w flawonoidów i antocyjanów sok wiśniowy łagodzi i skraca odczuwanie zakwasów, dlatego też warto go pić także po treningu. Ponadto sok pomidorowy uzupełnia elektrolity w organizmie, co też pomaga zlikwidować zakwasy. Ćwiczysz, by schudnąć? Sprawdź także ten artykuł z poradami, jak zmotywować się do odchudzania i diety.

Leczenie zakwasów

Domowe sposoby na zakwasy nóg i innych części ciała najczęściej są zupełnie wystarczające. Jednak jeśli ból jest duży lub dotyczy osoby wrażliwej i nie przyzwyczajonej, można pomóc sobie i sięgnąć po lek na zakwasy mięśni dostępny w aptece.

Za najlepszy lek na zakwasy uważa się niesteroidowe leki przeciwzapalne, maści i żele na bóle mięśni. W przypadku niesteroidowych leków przeciwzapalnych należy uważać, aby ich nie przedawkować.

Co nie pomaga zlikwidować zakwasów

Leczenie zakwasów nie powinno polegać na braniu leków przeciwbólowych. Zlikwidujemy ból i poczujemy się bardziej komfortowo, lecz zakwasy pozostaną. Zlikwidowanie bólu sprawi, że nie będziemy się oszczędzać na kolejnym treningu i możemy nadwyrężyć mięśnie. Intensywny trening następnego dnia, to jest właśnie to, czego nie należy robić, gdy mamy zakwasy. Trening taki spowoduje jeszcze większe mikrourazy.

Pamiętaj, aby nie pić piwa ani alkoholu po treningu. Krąży mit, że piwo jest dobre na zakwasy, ale jest to tylko mit, który nie jest niczym uzasadniony.

W przypadku braku poprawy lub pogorszenia się stanu zdrowia, koniecznie wybierz się jak najszybciej do lekarza! Powyższe porady są tradycyjnymi, domowymi metodami leczenia, a nie popartą badaniami naukowymi wiedzą medyczną. Stosowanie ich nie może być zatem alternatywą dla skorzystania ze standardowych usług medycznych i konsultacji lekarskich!

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Oceń
Dla 95.7% czytelników artykuł okazał się być pomocny