Jak szybko zasnąć? Oto 5 najlepszych sposobów na dobry sen

Bezsenność to ogromny problem, który dotyka dziś milionów ludzi na świecie. Zanim jednak sięgniesz po tabletkę nasenną, warto wypróbować domowe sposoby, które ułatwią ci szybkie zasypianie. Doradzimy, jak szybko zasnąć i przedstawimy 5 łatwych do wykonania sposobów, które pozwolą ci szybciej zasnąć.

Jeśli szukasz więcej wskazówek, sprawdź zebrane w tym miejscu artykuły z praktycznymi poradami.

Jak szybko zasnąć? Oto 5 najlepszych sposobów na dobry sen

Jak szybko zasnąć - to obecnie problem wielu osób

Skąd się biorą problemy ze snem

Bezsenność to problem cywilizacyjny. Coraz więcej osób co dzień zastanawia się, co zrobić, żeby zasnąć, dobrze się wyspać i rano z nową energią pójść do pracy. Niestety coraz więcej osób ma problemy ze snem.

Dobry sen to podstawa życia. Pomaga nam zregenerować się, wypocząć i odzyskać siły. Natomiast czekanie na sen, który nie przechodzi, jest mocno frustrujące. Nie tylko męczymy się, lecz dodatkowo martwimy się, że następnego dnia wstajemy zmęczeni i niewyspani. Bezsenność często towarzyszy depresji i nerwicy. Natomiast u osób starszych często wynika z mniejszej produkcji melatoniny.

Problemy ze snem z reguły wynikają z przepracowania, stresu, szybkiego tempa życia oraz niewłaściwych nawyków, które utrudniają szybkie zasypianie. Kilka nieprzespanych nocy nie stanowi problemu. Jeśli jednak problemy ze snem narastają i utrzymują się kilka tygodni należy szukać rozwiązania. Zanim poszukamy pomocy specjalisty warto poznać domowe sposoby na szybkie zaśnięcie. Warto również wprowadzić kilka zmian w codziennych nawykach, aby ułatwić szybkie zasypianie. Tabletki nasenne nie są obojętne dla zdrowia, dlatego zanim po nie sięgniemy warto wypróbować domowe sposoby. A może zainteresuje cię także ten artykuł o znaczeniu snu o zębach?

Co zmienić w życiu, aby szybciej zasypiać

“Nie umiem zasnąć” to częsty problem osób zabieganych i zestresowanych, które zapominają o wypoczynku i czasie dla siebie. Ciągłe myślenie o pracy lub ważnych dla nas sprawach znacznie utrudnia zaśnięcie. Zamiast natychmiast zasnąć po położeniu się do łóżka, męczy nas gonitwa myśli i ciągłe analizowanie minionego dnia lub planów na jutro.

Gonitwę myśli czy też monolog wewnętrzny przed snem należy koniecznie przerwać. Można powiedzieć sobie, że załatwimy te sprawy następnego dnia lub że to o czym akurat myślimy może poczekać do jutra. Gonitwę myśli możemy również przerwać poprzez medytację lub modlitwę czy też marzenia o czymś przyjemnym i relaksującym.

Jeśli dotyczą cię problemy ze snem, warto wyciszyć się na godzinę przed pójściem spać:

  • unikać oglądania telewizji i korzystania z laptopa czy komórki, pamiętaj, że jasne światło z ekranu urządzeń elektronicznych utrudnia produkowanie melatoniny w organizmie,
  • warto chodzić spać zawsze o tej samej porze,
  • przed snem warto przyzwyczaić się do pewnej rutyny, aby wykonywać zawsze te same czynności, na przykład mycie, przebieranie się, gaszenie światła, czytanie przed snem. Warto stworzyć coś w rodzaju rytuału zasypianie, kiedy to wszystkie czynności wykonujemy o tej samej porze i w tej samej kolejności,
  • przed snem najlepiej skupić się na rzeczach pozytywnych i przyjemnych, przeznaczyć ten czas na odpoczynek, dobrą książkę lub przyjemne, uspokajające zajęcia, które jednak nie mogą wciągać na tyle, że nie zaśniesz,
  • nie chodź spać po kawie.

Jeśli nie możesz natychmiast zasnąć, staraj się wyciszyć i uspokoić. Nie patrz co chwila na zegarek, aby sprawdzić, która jest godzina i jak długo już nie śpisz. Sprawdź także ten artykuł ze znaczeniem snu o pieniądzach.

Czy można szybko zasnąć po kawie

Po kawie bywa różnie. Są osoby, które zupełnie nie mogą zasnąć po kawie. Inni zaś mogą pić kawę przed snem i zupełnie nie przeszkadza to w szybkim zasypianiu.

Kofeina blokuje receptor adenozynowy odpowiedzialny za wychwytywanie adenozyny czyli substancji, która sprzyja senności. Dlatego też osobom, które mają problemy ze snem, zaleca się unikanie w drugiej połowie dnia kofeiny zawartej w kawie, czarnej herbacie i niektórych napojach.

Jak szybko zasnąć? Oto 5 najlepszych sposobów na dobry sen

5 sposobów, jak łatwo zasnąć

Utrzymuje niską temperaturę w sypialni

Optymalna temperatura dla dobrego snu to 18 stopni. Dlatego też, aby łatwo zasnąć, utrzymuje niższą temperaturę w sypialni, zaś przed snem dokładnie wywietrz pomieszczenie. Jeśli obudzisz się w nocy i nie możesz natychmiast zasnąć, otwórz okno, aby obniżyć temperaturę.

Podczas snu temperatura ciała nieznacznie spada, co ma związek z produkcją melatoniny. Dlatego też w czasie snu organizm nie powinien być przegrzany. Ponadto osoby mające problemy ze snem powinny przed snem ogrzać dłonie i stopy. Dzięki temu krew odpłynie z centralnej części ciała i pomoże schłodzić organizm.

Te tabliczki sprawdzą się w każdym domu :)

Aby łatwo zasnąć, warto się wyciszyć

Wiadomo, że stres i gonitwa myśli utrudniają szybkie zasypianie. Ale jak się wyciszyć w nocy. Jednym z dobrych sposobów jest ciepła kąpiel przed snem, która pozwoli się zrelaksować i wyciszyć. Ponadto po wyjściu z kąpieli organizm odczuwa bardziej zmianę temperatury, co ułatwia zaśnięcie.

Innym sposobem na wyciszenie się jest zanurzenie twarzy w zimnej wodzie. Wystarczy zanurzyć twarz w bardzo zimnej wodzie na pół minuty. Następuje wówczas odruch warunkowy, który zmniejsza częstotliwość skurczów serca. Dzięki temu znika napięcie. Podobnie wypicie ciepłego napoju przed snem pomoże ci wyciszyć się i szybciej zasnąć.

Jak szybko zasnąć po stresie? Najlepiej się odprężyć i rozluźnić mięśnie. Zamykamy oczy i po kolei rozluźniamy wszystkie mięśnie zaczynając od głowy, a kończąc na stopach. Skupienie się na rozluźnianiu mięśni dodatkowo pozwoli nam się wyciszyć i zapomnieć o stresujących problemach.

Stosuj techniki oddychania

Technika oddychania 4-7-8 pozwala szybciej zasnąć, dzięki obniżeniu częstotliwości skurczów serca i usunięciu większości dwutlenku węgla z płuc. Technikę tę wykonujemy w ten sposób, że najpierw wypuszczamy całe powietrze z płuc. Następnie wdychamy powietrze nosem przez 4 sekundy. Wstrzymujemy oddech na 7 sekund i wydychamy przez 8 sekund. Powtarzamy tę technikę 4 razy.

Zadbaj o komfort snu

Aby dobrze spać w nocy zadbaj o odpowiednie warunki do snu, jak odpowiedni materac, oddychającą pościel i cichą, spokojną sypialnię. Okno w sypialni powinno posiadać wywietrznik lub możliwość rozszczelnienia, aby wpuszczać świeże powietrze.

W sypialni nie powinny znajdować się urządzenia elektroniczne jak komputer, telewizor czy telefon komórkowy.

Łóżko powinno kojarzyć się ze snem i wypoczynkiem. Dlatego też w łóżku nie powinno się oglądać telewizji, korzystać z laptopa czy komórki. Nie powinno być ono miejscem na rozmowy czy kłótnie.

Co do czytania, w łóżku, przed snem, to zdania są podzielone. Na pewno należy unikać czytania książek mocno wciągających czy stresujących. Warto wybierać lektury spokojne, relaksujące. Dobrze jest, aby sypialnia nie była bardzo oświetlona. Wystarczy mała lampka, która oświetli książkę.

Aromaterapia na dobry sen

Aby szybciej zasnąć można stosować aromaterapię, która sprzyja zasypianiu. Szczególnie dobrze działa olejek z lawendy. Możemy również zrobić mieszankę olejków z rumianku, szałwii muszkatołowej i bergamotki. Olejku nie stosujemy do smarowania się, lecz skrapiamy nim pościel. Dobrym sposobem jest skropienie olejkiem eterycznym chusteczki higienicznej, którą wkładam pod podszewkę poduszki. Olejki eteryczne lub ich mieszanki możemy również stosować do inhalacji, na przykład wlewamy olejek do nawilżacza powietrza lub dodajemy do ciepłej kąpieli przed snem.

Domowe sposoby na dobry sen nie są trudne do zastosowania, a mogą nam pomóc w znacznym stopniu bez uciekania się do leków, które powinny być ostatecznością.

W przypadku braku poprawy lub pogorszenia się stanu zdrowia, koniecznie wybierz się jak najszybciej do lekarza! Powyższe porady są tradycyjnymi, domowymi metodami leczenia, a nie popartą badaniami naukowymi wiedzą medyczną. Stosowanie ich nie może być zatem alternatywą dla skorzystania ze standardowych usług medycznych i konsultacji lekarskich!

Ocena: 4,6/5 (głosów 22)
, aktualizacja 9 października 2019
Zobacz więcej artykułów na temat:
praktyczne porady domowe sposoby senniki czas wolny
Komentarze
Dodaj komentarz
Podpis:
captcha

Wyszukaj na stronie:


Ta strona korzysta z plików cookies.

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies w celu zbierania danych analitycznych (analizowania ruchu na stronie) oraz profilowania reklam przez naszych partnerów. Szczegóły znajdziesz w naszej polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, zablokuj pliki cookies w przeglądarce.

Zamknij