Kiedy należy wyrejestrować auto?

Wyrejestrowanie samochodu obowiązuje przede wszystkim po jego sprzedaży. Sprzedaż auta wiąże się nie tylko z formalnościami dotyczącymi przekazania własności. Jedną z ważnych formalności po pozbyciu się samochodu jest przeprowadzenie wyrejestrowania. Potrzeba przeprowadzenia tej procedury wynika nie tylko z korzyści dla byłego właściciela (niepłacenie OC). Od 2020 roku niewyrejestrowanie sprzedanego, skradzionego lub złomowanego samochodu grozi zapłatą kary nawet do 1000 zł. Obowiązek płacenia kary został wprowadzony z powodu regularnego lekceważenia przez właścicieli samochodów tej formalności.

Przy okazji warto pamiętać, że pojazd, który nadal stoi u nas w garażu nie może zostać wyrejestrowany. Jeżeli nie nadaje się do użytku, to należy przeprowadzić procedurę kasacji lub oddać do firmy, która go wycofała ze sprzedaży. Wtedy możemy przystąpić do wyrejestrowania. Chodzi głównie o to, żeby auto nie było używane bez opłacania ubezpieczenia i legalnej rejestracji.

W pewnych przypadkach, kiedy sprzedajemy lub przekazujemy samochód, można przeprowadzić przerejestrowanie samochodu bez zmiany tablic. Procedura ta wymaga podobnych dokumentów jak w przypadku wyrejestrowania sprzedanego auta.

Gdzie i jak wyrejestrować samochód po sprzedaży?

Sprzedany samochód należy wyrejestrować w ciągu 30 dni od przeprowadzenia transakcji. Sprzedając auto, przekazujemy dokumenty do urzędu. Poza tym kupujący musi przeprowadzić rejestrację i ubezpieczenie auta. Dlatego nie da się długo ukryć sprzedaży auta przed urzędami. Na szczęście czas na wyrejestrowanie sprzedanego pojazdu jest na tyle długi, że można to bez problemu przeprowadzić, nawet jeśli jesteśmy bardzo zajęci.

Jak wyrejestrować samochód po sprzedaży? Jakich potrzeba dokumentów? Oto najważniejsze informacje.

1. Przygotuj dokumenty:

  • wniosek o wyrejestrowanie
  • dowód opłaty wniosku (10 zł dla jednego właściciela i 17 zł za każdego następnego, jeżeli prawnymi właścicielami pojazdu jest więcej niż jedna osoba)
  • dokument tożsamości (paszport, dowód osobisty)
  • dowód na potwierdzenie przyczyny wyrejestrowania (np. akt sprzedaży czy dokument poświadczający złomowanie auta)

2. Zgłoś się do wydziału komunikacji w jednym z poniższych urzędów (zgodnie z przyporządkowaniem rejonowym):

  • urząd starostwa powiatowego
  • urząd dzielnicy (w Warszawie)
  • urząd miasta (w każdym innym mieście)

Termin wyrejestrowania zależy od terminu złożenia wniosku. Może trwać do 30 dni od złożenia dokumentów. W wyjątkowych sytuacjach rozpatrywanie wniosku jest przedłużane do dwóch miesięcy. W razie odmowy wyrejestrowania sprzedanego samochodu przez urząd należy odwołać się od tej decyzji w terminie do 14 dni od otrzymania decyzji. Takie sytuacje zdarzają się jednak rzadko. Sprzedając samochód, dajemy jasno do zrozumienia urzędowi, że się go pozbyliśmy, więc trudno o dopatrzenie się jakichkolwiek kontrowersji.

Kiedy i jakie opłaty za wyrejestrowanie samochodu?

Obowiązek opłaty za wyrejestrowanie jest stały, ale wysokość opłat może się zmieniać w zależności od sytuacji. Jak wspomnieliśmy – sprzedając samochód, będący własnością kilku osób potrzeba zapłacić za każdego współwłaściciela. Ta zasada nie dotyczy jednak osób w najbliższej rodzinie. Jeżeli masz wątpliwości co do obowiązku opłat, zawsze możesz zapytać o szczegóły w lokalnym urzędzie.

Dodatkowa opłata obowiązuje w przypadku stałej utraty samochodu. Nie dotyczy jednak sytuacji, kiedy dokonano sprzedaży auta, ale zdarzeń losowych np. doszczętnego spłonięcia, zatonięcia itp. Taka opłata jest wnoszona na rzecz gminy i jest obliczana każdorazowo na podstawie specjalnego wzoru.

Jak by na to nie patrzeć, opłaty za wyrejestrowanie nie są wygórowane i mamy wystarczająco dużo czasu na przygotowanie odpowiedniej kwoty.

Powyżej przedstawiliśmy najważniejsze informacje w odpowiedzi na pytanie, jak wyrejestrować samochód po sprzedaży. Co jeszcze warto wiedzieć?

  • Zwykle nie jest możliwa ponowna rejestracja samochodu, chyba że sprzedany pojazd jest zabytkowy, unikatowy, został sprzedany za granicą. Możliwe jest też ponowne zarejestrowanie, jeśli dotyczy to samochodu odnalezionego po kradzieży.
  • W czasie składania wniosku nie muszą być obecni wszyscy właściciele, ale ci, którzy nie mogą się zjawić, powinni udzielić zgody i pełnomocnictwa osobie, która ich reprezentuje.
  • W pewnych przypadkach możliwe jest czasowe wyrejestrowanie samochodu. Dotyczy to szczególnie nieużywanych okresowo samochodów ciężarowych i przyczep oraz samochodów, które nie mogą uczestniczyć w ruchu drogowym z przyczyn technicznych. Czasowe wyrejestrowanie może trwać od 2 do 24 miesięcy.
  • Umowę OC można wypowiedzieć lub przekazać nowemu właścicielowi auta.

Wyrejestrować samochód nie jest może tak łatwo, jak zarejestrować kartę sim, ale procedura jest dość jasna. W razie niejasności urząd może nam udzielić niezbędnych informacji.

ikona podziel się Przekaż dalej