Domowe sposoby na bolące pięty – 5 skutecznych metod leczenia

Domowe sposoby na bolące pięty

Przyczyny bólu w pięcie

Do najbardziej powszechnych przyczyn bólu pięty można zaliczyć zapalenie rozcięgna podeszwowego, które pojawia się najczęściej przez:

  • nieprawidłowy sposób chodzenia,
  • mikrourazy stopy,
  • duże przeciążenia.

Kolejnym problemem, który sprawia, że mamy opuchnięte pięty i powoduje ból przy chodzeniu, może okazać się również otyłość połączona z płaskostopiem. Ból pięty często pojawia się również u biegaczy, piłkarzy oraz tenisistów. Czasami pojawiają się również tzw. ostrogi piętowe – chociaż ta choroba nie zawsze daje o sobie w jakikolwiek sposób… znać. Zapalenie rozcięgna podeszwowego zazwyczaj przypomina o sobie, gdy pobudza się stopę do pracy. Najczęściej objawia się jako ból pięty od spodu, w środku, a czasem i z tyłu pięty. Czujesz ból przy chodzeniu? Może on być także spowodowany przez:

  • uraz ścięgna Achillesa,
  • dnę moczanową,
  • problemy odkręgosłupowe.

Jeżeli opuchnięte pięty nie dają spokoju, oczywiście warto będzie wybrać się do ortopedy, który będzie potrafił zlokalizować i dokładnie nazwać problem. W każdym przypadku, warto będzie również wprowadzić w życie domowe sposoby na bolące pięty. Jeżeli nie masz odpowiednich maści, leczenie bolących pięt w domu może okazać się wręcz… zbawienne! A może zainteresuje cię także ten artykuł z poradami, jak rzucić palenie?

1. Zmniejsz masę ciała!

Pamiętaj, że im mniejsza będzie masa ciała, tym mniej obciążamy pięty. Badania wskazują na to, że osoby z nadwagą bardzo często borykają się z problemem ostrogi piętowej. Warto będzie więc przerzucić się na zdrowszy tryb życia i wprowadzić w nie… więcej ruchu.

Nie zapomnij, że choroba zwana ostrogą piętową występuje najczęściej, gdy człowiek jest otyły – wówczas nacisk na mięśnie stopy jest naprawdę duży. W taki przypadku należy jak najszybciej zrzucić zbędne kilogramy, by ostroga przestała dokuczać. Trzeba również zacząć zwyczajnie… zdrowo jeść!

Te tabliczki sprawdzą się w każdym domu :)

2. Masaże i ćwiczenia wzmacniające

Na zapalenie pięty doskonały będzie masaż punktowy w miejscu, gdzie występuje problem. Masaż pięty znacznie zmniejszy napięcie tkanek miękkich oraz poprawi krążenie w nich krwi. Pomocny będzie również masaż pięt przy pomocy… kostki lodu! Zwłaszcza, jeżeli ból jest naprawdę bardzo silny. Owiń w tym celu kostkę bawełnianą ściereczką i masuj piętę przez minimum 3 minuty.

Skuteczne okazują się również ćwiczenia rozciągające – zarówno na rozcięgno podeszwowe, jak i np. ścięgno Achillesa. Wzmacnianie tkanek miękkich jest bardzo ważne, by nieco zmniejszyć dolegliwości bólowe pięty. A może zainteresuje cię także ten artykuł z poradami, jak pozbyć się kataru?

Domowe sposoby na bolące pięty – 5 skutecznych metod leczenia

Leczenie bolących pięt

3. Oliwa z oliwek na kłucie w pięcie

Oliwa z oliwek w połączeniu z olejkiem z goździków będzie doskonałym rozwiązanie na bolące pięty. Dzięki takiemu „miksowi” ostroga dokuczać będzie nieco mniej, ponieważ mięśnie stóp pod jej wpływem rozluźnią się. Zarówno oliwa, jak i olejek goździkowy wykazuje właściwości przeciwzapalne, więc to połączenie przyniesie natychmiastową ulgę. Przygotuj:

  • oliwę z oliwek (2 łyżki stołowe)
  • olejek z goździków (1 łyżkę stołową)

Połącz oba składniki, zagrzej w kuchence mikrofalowej i upewnij się, że temperatura mieszanki będzie odpowiednia dla skóry. Wmasuj ją delikatnie w piętę i zostaw bez spłukiwania. Staraj się wykonać zabieg przynajmniej dwa razy na dzień.

4. Ocet jabłkowy

Leczenie domowe pięt z jego pomocą to bardzo dobry pomysł – zwłaszcza, że ocet jabłkowy wykazuje właściwości przeciwzapalne oraz przeciwbólowe. Przygotuj:

  • 1/2 szklanki octu jabłkowego
  • 2 szklanki wody

Następnie zagotuj wodę, przelej do naczynia i zmieszaj z octem. Wymocz stopy w tej mieszance (ok. 20 minut). Zabieg powtarzaj codziennie, aż do momentu poczucia… ulgi.

5. Wygodne wkładki oraz buty

Żadne domowe sposoby na bolące pięty nie przyniosą takiej ulgi, jak dobrze dopasowane… buty! Zwróć więc uwagę podczas zakupów, czy na pewno dopasowane są one do stóp. W przypadku bolących pięt, podeszwa powinna być wzmocniona – dzięki temu nie będziesz aż tak męczył ostrogi.

Skuteczne będą również specjalistyczne wkładki, jakie potrafią złagodzić ból pojawiający się przy chodzeniu. Spędzasz dość dużo czasu codziennie na nogach? Naucz się zatem chodzić w… butach do biegania!

Pamiętaj, że…

W przypadku braku poprawy lub pogorszenia się stanu zdrowia, koniecznie wybierz się jak najszybciej do lekarza! Powyższe porady są tradycyjnymi, domowymi metodami leczenia, a nie popartą badaniami naukowymi wiedzą medyczną. Stosowanie ich nie może być zatem alternatywą dla skorzystania ze standardowych usług medycznych i konsultacji lekarskich!

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Oceń
Dla 98,2% czytelników artykuł okazał się być pomocny